Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 mai 2022 11:08
Del på Facebook
SVs Lars Haltbrekken sier de mener regjeringens satsing på havvind var slappe greier. Foto: Terje Pedersen / NTB
SVs Lars Haltbrekken sier de mener regjeringens satsing på havvind var slappe greier. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV er ikke fornøyd med regjeringens satsing på havvind. De mener blant annet at oljeselskapene burde pålegges å bygge ut flytende havvind.

– Dette er altfor slapt. Det holder ikke å sette ambisiøse mål uten å ha noen virkemidler. Det er heller ikke avklart hvem som skal betale for dette, det kunne oljeselskapene gjort, sier energipolitisk talsperson i SV, Lars Haltbrekken.

Regjeringen lanserer en ambisjon om at Norge skal installere 30 gigawatt havvind innen 2040. På en pressekonferanse onsdag kom det fram at man med regjeringens ambisjon går fra de to havvindmøllene som er i drift i dag til om lag 1500 havvindmøller. Byggingen skal skje i løpet av de neste 20-årene.

– Regjeringen kunne ha skapt en snarvei til en storstilt havvindsatsing ved å pålegge oljeselskapene å bygge ut flytende havvind. Da hadde vi vært et langt steg nærmere fornybarsamfunnet og store utslippskutt, sier Haltbrekken.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han mener også at man er helt avhengig av mer penger til forskning, slik at man unngår konflikt med fiskeriene og verdifulle naturområder til havs.

– Så må forskninga få konsekvenser for hvor vi bygger ut havvind, sier Haltbrekken.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse