Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 november 2022 15:22
Del på Facebook
Medietilsynet stiller spørsmål ved om ikke dataspill med salg av såkalte lootbokser egentlig er en form for pengespill. Foto: Mia Oshiro Junge / NTB
Medietilsynet stiller spørsmål ved om ikke dataspill med salg av såkalte lootbokser egentlig er en form for pengespill. Foto: Mia Oshiro Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Seks av ti barn og unge som spiller dataspill på nett, har brukt ekte penger til å kjøpe noe der. En av fire kjøpte noe uten å vite hva de brukte penger på.

– Dataspill er en viktig og positiv aktivitet for mange barn og unge, men det er viktig at foreldrene er klar over at mange spill legger opp til kjøp og pengebruk. Vi oppfordrer foreldre til å prate med barna om hvordan kjøp i spill fungerer, og bli enige om hvor mye penger barna eventuelt kan bruke, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Annonse
Annonse

Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022 viser at andelen 9–18-åringer som spiller, har økt de siste to årene. I samme periode har også andelen som bruker penger i spillene, økt. 63 prosent av spillerne har gjort dette, mens tilsvarende andel i 2020 var 58 prosent. Andelen øker betydelig med alder, og særlig guttene bruker ekte penger på noe som kun eksisterer i spillverden.

Nesten sju av ti gutter i 17–18-årsalderen som spiller, har kjøpt noe i spill som de visste hva var, som rustning eller våpen. Nesten halvparten av guttene i denne alderen har kjøpt ting hvor det var en overraskelse hva de fikk.

Annonse
Annonse

– Overraskelsesmomentet i avsløringen av hva man har kjøpt, øker spenningen, og det kan være lett å glemme hvor mye penger man bruker, sier Velsand, som stiller spørsmål ved om ikke dette egentlig blir en form for pengespill.

Kjente aktører som Fifa, Minecraft, Grand Theft Auto, The Sims, Fortnite, Hay Day, Counter-Strike og Roblox, baserer mye av lønnsomheten på at spillerne kjøper innhold mens de spiller.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse