Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 januar 2023 12:44
Del på Facebook
Strømmaster i desemberlys i Vestby i Follo.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Strømmaster i desemberlys i Vestby i Follo.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veksten i norsk kraftforbruk fram mot 2050 kan bli enda større enn tidligere forventet, skriver Statnett i en ny delrapport. Nå krever Frp en energiplan.

Det årlige strømforbruket i Norge er for tiden på om lag 140 terawattimer (TWh), skriver E24.

Annonse
Annonse

Statnett anslår at dette øker til 178 TWh i 2030 og helt til 220 TWh i 2050, ifølge basisscenarioet i den nye rapporten. Det tilsvarer en vekst på nesten 60 prosent fra i dag til 2050.

Bakgrunnen for den anslåtte forbruksveksten er ambisiøse klimamål og mål om industrivekst, påpeker Statnett.

– Forbruksveksten som kommer, er en følge av at vi skal nå våre klimamål og forpliktelser, eksisterende virksomheter skal elektrifiseres, og ny grønn industri skal etableres. Spørsmålet er hvor stor veksten blir, og hvordan Norge skal ivareta sine konkurransefortrinn, sier Statnett-sjef Hilde Tonne.

Annonse
Annonse

Frp-leder Sylvi Listhaug krever nå at regjeringen setter sammen en helhetlig energiplan der fremtidig forbruk blir satt opp mot fremtidig kraftproduksjon.

– Vi kan ikke bare øke forbruket uten å samtidig ha en plan for å øke produksjonen, sier hun til E24.

Hun ber regjeringen kartlegge hvor alt det nye forbruket skal komme, og hvordan det skal dekkes inn slik at strømprisen ikke blir uholdbar.

– Min store bekymring er at økt forbruk vil føre til skyhøye strømpriser også i årene som kommer. Vi hører hele tiden at vi skal bruke mer strøm, til batterifabrikker, elektrifisering av sokkelen, og at alle skal ha elbil, sier Listhaug.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse