Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2023 19:30
Del på Facebook
KONTROLL: Statens vegvesen utfører en rekke kjøretøykontroller gjennom året. Foto: Gorm Kallestad / NTB
KONTROLL: Statens vegvesen utfører en rekke kjøretøykontroller gjennom året. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten 30.000 biler fikk mangelapp eller gebyr etter kontroller langs norske veier i fjor.

27.628 av de 45.772 av personbilene og de lette kjøretøyene som ble vinket inn til kontroll i 2022, fikk mangellapper eller gebyr. 7404 av disse bilene fikk bruksforbud, mens 897 ble anmeldt for grove feil og mangler. Med andre ord var det feil og mangler ved godt over halvparten av de kontrollerte kjøretøyene.

Annonse
Annonse

Dette betyr likevel ikke at det er noe galt med mer enn halvparten av bilene på norske veier.

– Når vi er ute på kontroll, tar vi en visuell vurdering av kjøretøyet for å se etter feil og mangler. Der vi mistenker eller finner feil eller mangler, plukker vi ut kjøretøyet til en utvidet kontroll hvor vi blant annet sjekker dekk, vekt, feilsikring av last, lysutrustning, vognkort og førerkort, sier Kjetil Mansåker Wigdel, avdelingsdirektør i Statens vegvesen

Ikke tilfeldig

Det er med andre ord ikke tilfeldig hvilke biler Vegvesenet kontrollerer. Wigdel sier dette viser at kontrollene er målrettet, med fokus på å luke ut flest mulig av de kjøretøyene som ikke bør være på veien.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De feilene som oftest går igjen, er for mye vekt i bil eller på tilhenger, at lasten er ikke forsvarlig sikret, og feil med lys. I tillegg er dekk uten tillatt mønsterdybde en gjenganger.

Utover den visuelle vurderingen bruker Vegvesenet skiltskannere for å plukke ut biler til kontroll.

– Skannerne er enten fastmontert eller settes opp i forkant av selve kontrollplassen. Hver gang det kommer et nytt kjøretøy forbi, registreres bilskiltet, og vi får et varsel om det er noe som er registrert på kjøretøyet. Dette kan være manglende EU-kontroll, forsikring, begjært avskiltet, utestående mangellapper og meldt stjålet.

Bilene det kommer et varsel på, blir vinket inn til utvidet kontroll.

– Biler som ikke har registrerte feil eller mangler og som visuelt ser ok ut, får kjøre videre uten å bli stoppet av oss.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 6 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse