Nesten 30.000 biler fikk mangelapp eller gebyr etter kontroller langs norske veier i fjor.
27.628 av de 45.772 av personbilene og de lette kjøretøyene som ble vinket inn til kontroll i 2022, fikk mangellapper eller gebyr. 7404 av disse bilene fikk bruksforbud, mens 897 ble anmeldt for grove feil og mangler. Med andre ord var det feil og mangler ved godt over halvparten av de kontrollerte kjøretøyene.
Dette betyr likevel ikke at det er noe galt med mer enn halvparten av bilene på norske veier.
– Når vi er ute på kontroll, tar vi en visuell vurdering av kjøretøyet for å se etter feil og mangler. Der vi mistenker eller finner feil eller mangler, plukker vi ut kjøretøyet til en utvidet kontroll hvor vi blant annet sjekker dekk, vekt, feilsikring av last, lysutrustning, vognkort og førerkort, sier Kjetil Mansåker Wigdel, avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Ikke tilfeldig
Det er med andre ord ikke tilfeldig hvilke biler Vegvesenet kontrollerer. Wigdel sier dette viser at kontrollene er målrettet, med fokus på å luke ut flest mulig av de kjøretøyene som ikke bør være på veien.
De feilene som oftest går igjen, er for mye vekt i bil eller på tilhenger, at lasten er ikke forsvarlig sikret, og feil med lys. I tillegg er dekk uten tillatt mønsterdybde en gjenganger.
Utover den visuelle vurderingen bruker Vegvesenet skiltskannere for å plukke ut biler til kontroll.
– Skannerne er enten fastmontert eller settes opp i forkant av selve kontrollplassen. Hver gang det kommer et nytt kjøretøy forbi, registreres bilskiltet, og vi får et varsel om det er noe som er registrert på kjøretøyet. Dette kan være manglende EU-kontroll, forsikring, begjært avskiltet, utestående mangellapper og meldt stjålet.
Bilene det kommer et varsel på, blir vinket inn til utvidet kontroll.
– Biler som ikke har registrerte feil eller mangler og som visuelt ser ok ut, får kjøre videre uten å bli stoppet av oss.