Stad skipstunnel i Vestland settes på vent på grunn av betydelig økte kostnader, opplyser Næringsdepartementet i revidert nasjonalbudsjett
Kystverket har utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerer at styringsrammen har økt fra 3,45 milliarder kroner til 5,652 milliarder kroner, og kostnadsrammen fra 4 milliarder kroner til 7,1 milliarder, opplyser Nærings- og fiskeridepartementet.
– Kostnadsanslagene for Stad skipstunnel har økt betydelig. På grunn av en krevende økonomisk situasjon, er det viktig at vi har kontroll på kostnadene i prosjektet. Regjeringen vil derfor be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før vi vil komme tilbake til Stortinget i saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) i en pressemelding.
Etter planen skulle Kystverket utlyse anbudskonkurranse for byggingen av verdens første skipstunnel ved Stad. Interessen for å være med har vært stor.
Ap, Sp og SV har ble i budsjettforhandlingene i høst enige om at Stad skipstunnel skulle få 76 millioner kroner i oppstartsmidler over neste års statsbudsjett.
Byggetiden er estimert til fem år. Den opprinnelige kostnadsrammen på skipstunnelen på Stad i Vestland fylke var på om lag 2,8 milliarder kroner.