Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 juni 2023 11:06
Del på Facebook
Antall Nav-søknader har økt siden 2021. Bare fra januar til juni i år har andelen søknader økt med over 24 prosent fra samme tid i fjor. Foto: Vidar Ruud / NTB
Antall Nav-søknader har økt siden 2021. Bare fra januar til juni i år har andelen søknader økt med over 24 prosent fra samme tid i fjor. Foto: Vidar Ruud / NTB

Nav mottar stadig flere søknader om økonomisk støtte fra norske statsborgere. Mange av søkerne er også i arbeid.

Fra januar til juni i år har andelen søknader økt med over 24 prosent fra samme tid i fjor, ifølge tall fra Nav, skriver E24.

Økningen er en tendens som har fortsatt siden 2021. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at fra 2021 til 2022 har antall sosialhjelpsmottakere økt med 9,8 prosent.

Det er flere personer som er i arbeid, som samtidig mottar sosialhjelp, nå enn tidligere. SSB peker på krigen i Ukraina og den etterfølgende prisveksten som en årsak, i tillegg til høyere generelle utgifter til livsopphold, skriver nettavisen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse