Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 juli 2023 08:42
Del på Facebook
Konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Norsk Hydro mener at selskapet har klart seg bra i et vanskelig marked. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB
Konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Norsk Hydro mener at selskapet har klart seg bra i et vanskelig marked. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB

Norsk Hydro hadde et resultat før skatt på 6,9 milliarder kroner i årets andre kvartal. Det er en nedgang fra 14,1 milliarder i samme kvartal i fjor.

Selskapets justerte brutto driftsresultat endte på 7,1 milliarder kroner, ned fra 11,6 milliarder kroner fra samme periode i 2022.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kvartalsresultatet er likevel bedre enn det flere analytikere hadde ventet på forhånd. Ifølge E24 , som viser til estimater hentet inn av Bloomberg, var det ventet et justert bruttoresultat på 6,97 milliarder kroner.

Driftsinntektene endte på 53,6 milliarder kroner, ned fra 64,8 milliarder kroner i andre kvartal i fjor.

Oslo Børs reagerte med å sende Hydro-aksjen ned 3,5 prosent ved børsåpning fredag morgen. Aksjen hentet seg inn gjennom dagen og endte til slutt ned 2,2 prosent.

Svakere marked

– Resultatene reflekterer et svakere marked, men også effekten av det kontinuerlige forbedringsarbeidet i organisasjonen, sier konsernsjef Hilde Merete Aasheim i en pressemelding.

Annonse
Annonse

I sin kvartalsrapport skriver selskapet at resultatnedgangen skyldes lavere salgspriser på aluminium og alumina, men at noe av dette ble utlignet av positive valutaeffekter og lavere kostnader.

De peker også på at etterspørselen etter ekstruderte produkter i Europa og Nord-Amerika har gått vesentlig ned fra samme kvartal i fjor.

Ukraina-krigen

Selskapet skriver at det gjør gode fremskritt mot å oppnå samlede forbedringer og kommersielle mål på 14 milliarder kroner innen 2027.

I kvartalsrapporten peker Norsk Hydro også på at krigen i Ukraina skaper problemer i markedet. «På grunn av manglende sanksjoner fra EU blir russisk metall eksportert til Europa i stadig større omfang, noe som legger økt press på regionale produktpremier», heter det i rapporten.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse