Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2023 09:08
Del på Facebook
For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet til minimum 3 millimeter mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Ellers i landet gjelder vinterdekk for bilene fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. Men mange vinterdekk vil snart være utslitt, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Berit Roald / NTB
For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet til minimum 3 millimeter mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Ellers i landet gjelder vinterdekk for bilene fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. Men mange vinterdekk vil snart være utslitt, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Berit Roald / NTB

Vinterdekkene på tusenvis av norske biler vil snart være utslitt, ifølge en ny undersøkelse. De mest slitte dekkene finner vi på Vestlandet og Sørlandet.

Tiden for å skifte til vinterdekk nærmer seg for mange, men for bileiere i Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet til minimum 3 millimeter mønsterdybde allerede fra mandag 16. oktober. Ellers i landet gjelder vinterdekk på bilene fra 1. november.

Men mange vinterdekk er rett og slett for dårlige til å kunne brukes igjen, ifølge en undersøkelse fra Vianor. De har undersøkt totalt 26.002 dekksett og funnet ut at 24 prosent av vinterdekkene var i faresonen.

De mest slitte dekkene finner vi på Vestlandet og Sørlandet.

– Vi ser ofte at dekkene i fylker og kommuner med krevende veiforhold topper listene på målingene våre. Derfor er det ikke overraskende at Vestlandet har høyest andel dekk i rød og gul kategori, sier Helena Wallberg, markedssjef i Vianor Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse