Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 november 2023 18:43
Del på Facebook
Sveinung Stensland er en av to Høyre-representanter som vil fremme forslag om å beslaglegge bilene til villmannskjørere. Foto: Terje Pedersen / NTB
Sveinung Stensland er en av to Høyre-representanter som vil fremme forslag om å beslaglegge bilene til villmannskjørere. Foto: Terje Pedersen / NTB

Høyre skal fremme et forslag i Stortinget om at staten skal kunne inndra kjøretøy fra de verste trafikksynderne, etter modell fra Danmark.

– Vi kan ikke ha dødsmaskiner på veiene, sier Høyres Lene Westgaard-Halle og Sveinung Stensland i en pressemelding.

Utrykningspolitiets sjef Knut Smedsrud har tidligere bedt om regelendringer for å stanse de verste råkjørerne, blant annet i form av at man skal kunne inndra kjøretøyet til personer om de blir målt i mer enn 200 kilometer i timen.

– I Norge jobber vi for en nullvisjon hvor målet er at ingen skal miste livet eller bli skadd i trafikken, og da kan vi ikke ha potensielle dødsmaskiner på veiene, sier de to Høyre-representantene.

Annonse
Annonse

I Danmark ble dette mulig allerede i 2021. I mars i år viste tall fra det danske justisdepartementet at nærmere 2000 kjøretøyer var blitt beslaglagt i forbindelse med såkalt vanvidskørsel. Der omfatter begrepet hastigheter på 200 kilometer i timen og oppover, hastigheter som er mer enn det dobbelte av fartsgrensen, promille på over 2 og flere andre forhold. De beslaglagte kjøretøyene blir solgt til inntekt for staten.

De to Høyre-representantene sier de håper hele Stortinget vil samle seg om forslaget.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse