Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2023 13:34
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) innser at det er langt igjen til å oppnå nullvisjonen om ingen drepte i trafikken, men ønsker å intensivere arbeidet med trafikksikkerhet. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) innser at det er langt igjen til å oppnå nullvisjonen om ingen drepte i trafikken, men ønsker å intensivere arbeidet med trafikksikkerhet. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Året 2022 ble et mørkt år for trafikksikkerheten med 116 døde på norske veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover styrket innsats framover.

I fjor omkom 116 mennesker i 105 ulykker på norske veier. Nygård mener at også ulykkesutviklingen i 2023 er svært bekymringsfull.

Annonse
Annonse

– Trafikksikkerhet krever langsiktig og kontinuerlig arbeid, og fremover er vi nødt til å styrke innsatsen, sier samferdselsministeren.

Fredag legger Statens vegvesen fram rapporten «Dybdeanalyser av dødsulykker i veitrafikken 2022». Et av funnene i rapporten er at årsakene til trafikkulykkene er sammensatte.

Sammensatte årsaksforhold

– Det er alltid flere faktorer som medvirker til at ulykker skjer og hvor alvorlig utfallet blir, men vi ser dessverre at den største utfordringen er trafikantenes atferd. Fart, rus, uoppmerksomhet og risikoatferd er gjengangere som årsaker til trafikkulykker, slår han fast.

– Det er derfor viktig at vi fortsetter den langsiktige og kunnskapsbaserte innsatsen på trafikksikkerhet, og at vi øker sjåførenes bevissthet om konsekvensene av uoppmerksomhet og risikoatferd, sier Nygård.

Hovedtrekkene fra 2022 viser at ulykkesbildet følger trendene fra tidligere år, og at det er møteulykker og utforkjøringsulykker, manglende førerdyktighet, fart og rus som er de dominerende faktorene.

Annonse
Annonse

Flere trekk som skiller seg ut

Rapporten viser imidlertid også enkelte trekk som skiller seg ut i 2022, som for eksempel at det var flere eldre som omkom i trafikken, at det var mange ulykker med flere enn én som døde, og at mange av dødsulykkene skjedde på lavtrafikkerte veier.

Også forhold som selve veien og veimiljøet, feil og mangler ved kjøretøy, samt ytre forhold, som for eksempel vanskelige vær- og føreforhold, spiller inn.

– Det er viktig å videreføre innsatsen på alle områder. Vi må spesielt fortsette å bygge sikre veier og holde god standard på drift og vedlikehold, gjennomføre målrettet og effektiv kontrollinnsats og ha høy oppmerksomhet på føreropplæring og atferd i trafikken, sier Nygård.

Intensiverer arbeidet for å nå nullvisjonen

Nullvisjonen om ingen døde eller hardt skadde i trafikken er fortsatt ledestjernen i trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.

– Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå nullvisjonen. Ulykkesutviklingen i 2022 og 2023 viser at det er helt avgjørende at vi holder oppmerksomheten rettet mot dette. Vi har ingen å miste, sier Nygård.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse