Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2023 13:34
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) innser at det er langt igjen til å oppnå nullvisjonen om ingen drepte i trafikken, men ønsker å intensivere arbeidet med trafikksikkerhet. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) innser at det er langt igjen til å oppnå nullvisjonen om ingen drepte i trafikken, men ønsker å intensivere arbeidet med trafikksikkerhet. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Året 2022 ble et mørkt år for trafikksikkerheten med 116 døde på norske veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover styrket innsats framover.

I fjor omkom 116 mennesker i 105 ulykker på norske veier. Nygård mener at også ulykkesutviklingen i 2023 er svært bekymringsfull.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Trafikksikkerhet krever langsiktig og kontinuerlig arbeid, og fremover er vi nødt til å styrke innsatsen, sier samferdselsministeren.

Fredag legger Statens vegvesen fram rapporten «Dybdeanalyser av dødsulykker i veitrafikken 2022». Et av funnene i rapporten er at årsakene til trafikkulykkene er sammensatte.

Sammensatte årsaksforhold

– Det er alltid flere faktorer som medvirker til at ulykker skjer og hvor alvorlig utfallet blir, men vi ser dessverre at den største utfordringen er trafikantenes atferd. Fart, rus, uoppmerksomhet og risikoatferd er gjengangere som årsaker til trafikkulykker, slår han fast.

– Det er derfor viktig at vi fortsetter den langsiktige og kunnskapsbaserte innsatsen på trafikksikkerhet, og at vi øker sjåførenes bevissthet om konsekvensene av uoppmerksomhet og risikoatferd, sier Nygård.

Hovedtrekkene fra 2022 viser at ulykkesbildet følger trendene fra tidligere år, og at det er møteulykker og utforkjøringsulykker, manglende førerdyktighet, fart og rus som er de dominerende faktorene.

Annonse
Annonse

Flere trekk som skiller seg ut

Rapporten viser imidlertid også enkelte trekk som skiller seg ut i 2022, som for eksempel at det var flere eldre som omkom i trafikken, at det var mange ulykker med flere enn én som døde, og at mange av dødsulykkene skjedde på lavtrafikkerte veier.

Også forhold som selve veien og veimiljøet, feil og mangler ved kjøretøy, samt ytre forhold, som for eksempel vanskelige vær- og føreforhold, spiller inn.

– Det er viktig å videreføre innsatsen på alle områder. Vi må spesielt fortsette å bygge sikre veier og holde god standard på drift og vedlikehold, gjennomføre målrettet og effektiv kontrollinnsats og ha høy oppmerksomhet på føreropplæring og atferd i trafikken, sier Nygård.

Intensiverer arbeidet for å nå nullvisjonen

Nullvisjonen om ingen døde eller hardt skadde i trafikken er fortsatt ledestjernen i trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.

– Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå nullvisjonen. Ulykkesutviklingen i 2022 og 2023 viser at det er helt avgjørende at vi holder oppmerksomheten rettet mot dette. Vi har ingen å miste, sier Nygård.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse