Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
26 november 2023 10:00
Del på Facebook
De tidligere Smølaferjene «Tustna» og «Smola» (II) ved Mustique Island i Karibia 25. november 2023. Foto: Sudhai Hazell
De tidligere Smølaferjene «Tustna» og «Smola» (II) ved Mustique Island i Karibia 25. november 2023. Foto: Sudhai Hazell

Med kaldt vintervær ute nå mot slutten av november, kan det være kjekt med et sommerbilde med to tidligere Smølaferjer.

Her ser vi «Tustna» (1977) til venstre og «Smøla» (1968) til høyre ved ferjekaia i Mustique Island i Karibia 25. november 2023. «Smøla» ble bygd i 1968 og trafikkerte Smøla-sambandet fram til 1977. Dette året ble den avløst av nybygget «Tustna» som gikk i Smølaruten i nesten 35 år, fram til 2012.

På bildet nederst, fra overleveringsturen til «Tustna» på Talgsjøen sommeren 1977, passerer den «Smøla» (II). Både litt rart og artig at begge ferjene har blitt tatt godt vare på og nå befinner seg ved samme kai i Karibia, hvor de begge går i sine ruter. Hvem skulle trodd det da bildet ble fotografert i 1977. Dette var to gode og populære ferjer i Smølaruten som blir husket av mange som reiste med dem.

«Tustna» på overleveringstur der den passerer «Smøla» på Talgsjøen i 1977. Bilde fra Tidens Krav (Nasjonalbiblioteket)«Tustna» på overleveringstur der den passerer «Smøla» på Talgsjøen i 1977. Bilde fra Tidens Krav (Nasjonalbiblioteket)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse