Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
03 juni 2024 08:55
Del på Facebook
1. juni 2024 ble RS16 Christiansund brukt i forbindelse med et bryllup og pyntet opp på havna da den la til ved Storkaia. Dette har også vært fast plass til den historiske redningsskøyta ved andre arrangementer, som bl.a. 17. mai. Foto: Terje Holm
1. juni 2024 ble RS16 Christiansund brukt i forbindelse med et bryllup og pyntet opp på havna da den la til ved Storkaia. Dette har også vært fast plass til den historiske redningsskøyta ved andre arrangementer, som bl.a. 17. mai. Foto: Terje Holm

Da den unge skipslegen Oscar Tybring var på Hopen på Smøla fikk han en opplevelse han ikke glemte. En stormnatt i 1882 hadde en nederlandsk skonnert forlist, og Tybring fikk se sjøen full av vrakrester og mange lik. Dette gav et sterkt inntrykk og førte til at han, tross egen sykdom, satte alle sine krefter på å få dannet et redningsselskap.

I 1887 fikk han drahjelp av den kjente båtbyggeren Colin Archer og marineoffiser Johan Koren. I 1891 ble Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning stiftet. To år etterpå ble de fire første Colin Archer skøytene satt inn i redningstjenesten. I 1901 ble Colin Archer konstruksjonen RS16 Christiansund bygd av Thor Jensen, Porsgrund Baadbyggeri. Den var i tjeneste fram til 1920 og reddet over 50 personer og assisterte 1378 fartøy. Fram til 1947 var den eid av Norges Sjøkartverk før den ble solgt og hadde flere eiere.

I 2001 ble den kjøpt tilbake til Kristiansund og restaurert. Den driftes i dag av en venneforening som legger ned et godt arbeid for å ta vare på den historiske redningsskøyta. Det må nå legges til rette for at RS16 Christiansund blir tatt vare på framover, som er en del av vår historie i havnebyen Kristiansund.

En historisk båt på en historisk havn. Det er viktig at det legges til rette for at RS16 Christiansund blir tatt vare på framover. Foto: Terje HolmEn historisk båt på en historisk havn. Det er viktig at det legges til rette for at RS16 Christiansund blir tatt vare på framover. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse