Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
18 oktober 2024 10:54
Del på Facebook
Foto: Fretex
Foto: Fretex

Siden 2018 har mengden klær i boksene til Fretex gått ned med hele 36 prosent. Bruktkjeden vil nå hente klærne nærmere folks klesskap, skriver Fretex i en pressemelding.

– Vi ønsker å gjøre det enklere å gi til Fretex. Derfor har vi sammen med Posten utviklet en løsning hvor folk kan levere det de vil gi i sin egen postkasse, i en pakkeboks, eller på sin nærbutikk med Post i Butikk, sier Kristin Hareide, direktør i Fretex Miljø.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I 2018 mottok Fretex 20.800 tonn med klær i Fretexboksene, mens tallet i 2023 var 13.250 tonn.

– Dette vil vi gjøre noe med. Erfaring tilsier at jo nærmere klesskapet vi kommer, jo mer klær og bedre kvalitet mottar vi, sier Hareide.

Flere gjenbruksaktører å velge mellom

Forklaringen på at folk donerer mindre er nok sammensatt; for en del år siden var Fretex nesten alene om å be om folks brukte klær, men nå har konkurransen økt betydelig. Mange folk velger også å selge sine brukte plagg via digitale plattformer, noe som kan føre til mindre i boksene.

– Alle tiltak for å få til mer gjenbruk er bra, men skal Fretex fortsette å være en viktig del av Frelsesarmeens fattigdomsbekjempelse, miljøsatsing og beredskap, trenger vi å motta klær og andre gaver, fortsetter Hareide.

I fjor gikk 28,6 millioner av salgsinntektene til det veldedige arbeidet til Frelsesarmeen, som blant annet handler om hjelp med mat, bolig, jobb, felleskap og omsorg. Dette kommer godt med i en tid der Frelsesarmeens fattigdomsbarometer viser at hver femte nordmann sliter med å få endene til å møtes.

Ny innleveringsløsning i samarbeid med Posten

For å gjøre det enkelt å gi til gjenbruk har Posten og Fretex samarbeidet om å utvikle et nytt tilbud. Fra Fretex sine nettsider kan en kode til en forsendelse tas ut. Klærne som skal doneres kan pakkes inn i pose eller eske, og koden skrives på. Dermed har gaven startet på sin vei til Fretex sitt sorteringsanlegg.

Annonse
Annonse

– Posten har i dag over 2.700 innleveringssteder over hele landet, der flertallet kan benyttes døgnet rundt. Vi er veldig stolte av vårt mangeårige samarbeid med Fretex og med vårt landsdekkende nettverk gjør vi det sammen enkelt for dem som ønsker å donere klær, slik at disse plaggene kan få et nytt liv hos andre, det er både meningsfylt og bærekraftig, sier Margareth Johnsen i Posten.

Hva skjer med det som folk gir til Fretex?

Fretex har flere sorteringsanlegg til butikk i Norge. Med 350 ansatte og 41 butikker satser Fretex på å videreutvikle den sirkulære varehandelen.

– Vi jobber for mest mulig kortreist gjenbruk. I fjor solgte Fretexbutikkene tre millioner brukte varer. Det er vi fornøyde med, samtidig som vi jobber for at enda mer skal gjenbrukes via våre butikker, sier Hilde Kjønstad, kjedeleder i Fretex.

Fra Fretex sine sorteringsanlegg går ferdig sorterte klær, sko og tilbehør ut til butikkene, det deles ut via Frelsesarmeens arbeid for mennesker som har det veldig vanskelig nå og de går til gjenbruk i andre land.

– I fjor ble 10.000 plagg delt ut til folk som trengte det, og fra bruktinntekten gikk 28,6 millioner kroner til Frelsesarmeens veldedige arbeid. Det er de som gir til og handler hos Fretex som gjør alt dette mulig, fortsetter Kjønstad.

Hvor miljøvennlig er egentlig gjenbruk?

Klesbransjen står for enorme utslipp, og er et stort miljøproblem. Gjenbruk er positivt, fordi det kan forlenge klærs levetid og erstatte kjøp av nye plagg.

– Gjenbruk er en del av løsningen for å gjøre klær og tekstiler sirkulære. Det viktigste vi alle kan gjøre, er å kjøpe mindre nytt, bruke det vi har så lenge som mulig og velge gjenbruk når vi trenger noe nytt, påpeker Kjønstad.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse