Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Artikkel
03 desember 2018 19:41
Del på Facebook
Lepsøybrua og rundkjøring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Lepsøybrua og rundkjøring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når krybben er tom, bites hestene, hetes det i et gammelt ordtak som passer godt for å illustrere situasjonen for Fylkeskommunen. Svak økonomi for Fylkeskommunen har ikke oppstått de siste ukene, og trenden har vært klar både med og uten Nordøyvegen. Nordøyvegen er ikke god medisin for fylkets framtidige økonomi, men å gi vegen skylden for dagens økonomi er skivebom.

Solistene i hylekoret – de som maner til økonomisk forstand er i stor grad de samme som har ført til den økonomiske situasjonen. Det letes etter syndebukker – knagger å henge elendigheten på, for selv å bli spart. Tilsynelatende er prosjektet Nordøyvegen og samferdselspolitikeren Frank Sve gode kandidater for nevnte. De fleste avslører at taktikken med å sette skoler/elever mot Nordøyvegen har flere motiv enn økonomi.

Fogderistriden var på sparebluss noen år tilbake, men fikk næring av saker som politireformen og ikke minst sykehusstriden i nordfylket. Nordmøringene følte seg sviktet, var lite fornøyd med sunnmøringene og enda mer misfornøyd med midtfylket.

Nå sørger Nordøyvegen og manglende støtte for nytt fengsel på Sunnmøre for mange sunnmøringers vrede i forhold til dels andre sunnmøringer, men spesielt til mange i nordfylket. I denne alle mot alle situasjonen, er ingen sikker på utfallet i Fylkestinget 11. desember – dagen da Nordøyvegens skjebne skal bestemmes.

Blir det nei til Nordøyvegen, så blir det rabalder. Og med et ja? Rabalder da også. Fylkespolitikernes oppgave innbefatter orden i økonomien, ettersom det er de som bestemmer. De har også til oppgave å gjøre vedtak som oppfattes fair, sett over tid. Geografiske forhold har betydning, og det har også kjønn, alder, ønsker og behov. Slikt er krevende, og i vårt fylke tilsynelatende for krevende.

Samferdsel får stor oppmerksomhet. Noen mener altfor stor, men forståelig ettersom mange særdeles store prosjekt skal avklares. For Nordøyvegen sin del, vil også andre forhold enn sprikende økonomiske regnestykker få betydning. Hva er sagt og lovt overfor for øyfolket? Hva med næringslivet som bidrar økonomisk, og betydningen vegen vil ha for nye Ålesund kommune. De økonomiske bidragene er øremerket dette prosjektet, og kan ikke tas til inntekt for andre formål.

Når fylket vakler, øker viktigheten av større kommuner spesielt omkring Ålesund, Molde og Kristiansund. Ålesunds politikere, med ordføreren i spissen, har maktet å dempe gammel skepsis mellom byen og omegnen. Status for Molde og Kristiansund kjenner de best selv, men ikke om byene har tilhold i samme fylke/region om noen år. Naboskapet fortsetter, og forhåpentligvis på en god måte. Samarbeid blir viktigere enn det motsatte.

To artikler om «Fylkeskommunen på ville veier» for et år siden har fortsatt relevans, og det er forbausende og imponerende dersom Møre og Romsdal overlever som enhet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse