Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
03 januar 2019 20:49
Del på Facebook
Rådmann i Kristiansund kommune, Arne Ingebrigtsen. Foto: Tore Lyngvær.
Rådmann i Kristiansund kommune, Arne Ingebrigtsen. Foto: Tore Lyngvær.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding fra Kristiansund kommune i dag, meldes det om at kommunen innfører innkjøpsstopp på grunn av en forverret økonomisk situasjon og minimal sikkerhetsmargin for driftsmessige utfordringer gjennom budsjettåret.

Den økonomiske situasjonen for Kristiansund kommune har forverret seg, og budsjettet vedtatt for 2019 har kun 1 promille i sikkerhetsmargin for driftsmessige utfordringer gjennom budsjettåret.

Fjerde kvartal 2017 ble det synliggjort utfordringer med for høy driftskostnad og 2018 startet derfor med et merforbruk iforhold til tjenestene vi leverer. Gjennom kvartalsrapportene for 2018 har vi hatt et stadig økende merforbruk på rammeområdene. Merforbruket har vokst på tross av at det har blitt iverksatt tiltak av rammeområdene selv og tiltak som har vært behandlet politisk. Det er ytterst nødvendig at vi klarer å redusere ressursbruken om vi skal unngå underskudd som ytterligere vil forverre situasjonen.

Stort merforbruk og manglende sikkerhetsmarginer gjør at vi må endre tjenestene og planene vi har for dem, for å tilpasse oss en annen situasjon enn den vi per i dag er dimensjonert for. Det går utover både kvantiteten og kvaliteten på tjenestene.

Dagens driftsnivå er for høyt. Budsjettrammer blir ikke overholdt og sikkerheten for overskridelser er fjernet fra budsjettet. Prognosen som vist i figuren over sier at det brukes 50 mill. kroner for mye i forhold til budsjett i 2018. I budsjettet for 2019 og økonomiplan for 2019 til 2022 er det lagt inn flere reduksjonstiltak- og prosesser for å imøtekomme disse utfordringene. I tillegg er sikkerhetsmarginen med tanke på å ikke oppnå driftsmessig balanse i praksis fjernet. I 2019 var det i rådmannens forslag forutsatt reduksjonstiltak på 66 mill. kroner.Bystyret utsatte 17,5 mill. kroner av disse til 2020. Dette kommer på toppen av de 20 mill. kronene i årlige reduksjoner i perioden 2020 til 2022, totalt 60 mill. kroner.

Bystyrets vedtak for 2019 innebærer at vi ikke har noen budsjettreserver i 2019. Dersom det oppstår merforbruk i en enhet eller rammeområde, må det straks iverksettes tiltak for å komme i balanse, jfr. økonomireglementet punkt 3.3. Da må hele enheten og rammeområde gjennomgås for å finne tiltak forå gjenvinne økonomisk balanse. Det varsles også tettere oppfølging og krav til rapportering og mottiltak i 2019 på grunn av den økonomiske situasjonen og manglende reserver. Analysen av merforbruket i 2018 viser at deler av det skyldes økt driftsnivå mot slutten av 2017 og at driftsnivået for flere rammeområder fortsatte å øke inn i 2018.

Med dagens prognoser for 2018 er det samme i ferd med å gjenta seg ved inngangen til 2019. Det er nødvendig å endre styringsstrukturen for at vi skal unngå stadige merforbruk med tilhørende reduksjonsprosesser i etterkant. Det innføres ansettelsesstopp fra 1. januar 2019.

Etter 2. kvartalsrapport 2019 vil ansettelsesstoppen evalueres opp mot de økonomiske prognosene. Om økonomien er i balanse, avvikles ansettelsesstoppen.

Om økonomien fremdeles ikke er i balanse, vil ansettelsesstoppen fortsette og det vil i tillegg bli vurdert innkjøpsstopp.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDet er slik det er spesifisert for veganlegg.Jernbane får du lufte der det høyrer heime
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse