Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Ove Bjerkan med foredrag om Gomalandets historie i Nordmøre Historielag mandag 13.mai. Foto: Sverre Jansen.
Ove Bjerkan med foredrag om Gomalandets historie i Nordmøre Historielag mandag 13.mai. Foto: Sverre Jansen.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gomalandets historie var tittelen på Ove Bjerkan sitt foredrag på det åpne møtet i Nordmøre Historielag mandag 13. mai. Det var mange gomalendinger å se, men emnet interesserte også folk fra andre bydeler. Ove Bjerkan er smølværing, oppvokst i Dale krets ved Nordlandet gravsted og er nå styremedlem i Nordmøre historielag. Han flytta til Meløya rundt 1984 og har i tida etter samla på lokalhistorisk stoff fra Gomalandet og sitter i dag på rundt 330 dokument fra bydelen.

Ove Bjerkan tok den store forsamlinga med fra steinaldertida og viste kart over hvordan byen og de ulike deler endra seg etter at isen forsvant og opp til 1600 tallet. Namnet Gomalandet finner han første gang på et kart fra 1856 og viste til at namnet Kirkelandet fram til da dekka både Kirkelandet og Gomalandet!

Han ga flere eksempler på namneforklaring av Gomalandet eller Komadlandet som det også blei skrevet på 1800 – tallet og øyene Meløya og Skorpa.

Arkeologiske undersøkinger i samband med det planlagte utbyggingsområdet på Skorpa, viste at det midt på Skorpa blei funnet rester etter boplasser for 4000 år sida.

Men etter dette har en ikke registrert bosetting på Gomalandet før 1663, da Olle Dunkersund blei registrert i Dunkersundet. I 1701 antar en at det bare var 2 bebodde plasser på Gomalandet – Plassastua ved sundbåttillegget og Dunkersund ved småbåthamna.

I 1801 var det bare 36 personer som var registrert på Gomalandet, Dunkersundet, Meløya og Skorpa.  I 1900 var det 800 – 900 personer på samme område, så fram til slutten av 1800 -tallet bodde det lite folk på Gomalandet.

I siste del av foredraget tok Bjerkan for seg utviklinga i næringslivet på Gomalandet -  jordbruket, fiskeindustrien (klippfisk, hermetikk, fryseri), tranbedrifter, maskinverksteder, båtbyggeri, Goma fabrikker m.m.  I tillegg viste han utviklinga av broene – både mellom de mindre øyene og over Nordsundet, fra skumle hengebroer til den nye betongbroa mellom Bentnesset og Meløya.

Applausen etter foredraget viste at folk var godt fornøyd!

Lederen i historielaget – Sverre Jansen, kunne overrekke Bjerkan en blomsterbukett og historielagets gule sydvest som takk!

Det var tid til pause med kaffe og kaker, og folk fikk tid til å prate med hverandre. Etter pausa fikk Bjerkan flere spørsmål, bl. a. om namnet Goma hadde overtatt etter Gomalandet. Både  Bjerkan og andre holdt på at det korrekte var Gomalandet og at begrepet Goma – for gomalendingene  - betød sentrum på Gomalandet (der butikkene lå).

Sverre Jansen orienterte om historielagets sommermøter i juli og at første åpne møte i haust ville bli 16. september med Ole Kristian Gundersen.  Etter trekning som siste del av møtet, kunne Jansen avslutte vårens siste åpne møte i Nordmøre Historielag.

Bilder fra foredraget


Tor Larsen, sekretær
Nordmøre Historielag

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse