Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 juni 2019 14:09
Del på Facebook
Statsminister Erna Solberg (H) varsler samtaler med de tre øvrige regjeringspartiene om bompengesaken. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg (H) varsler samtaler med de tre øvrige regjeringspartiene om bompengesaken. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De fire regjeringspartienes ledere starter nå drøftelser om Frps harde krav til kutt i bompengeutgiftene. Statsministeren tror det blir krevende å bli enig.

– Nå skal vi sette oss ned og snakke sammen etter de diskusjonene som har vært og de tilbakemeldingene vi har fått fra partiorganisasjonene og bilister flere steder i landet, skriver statsminister Erna Solberg (H) i en epost til NTB.

– Jeg forstår at mange opplever at bompengebelastningen enkelte steder har blitt for stor. Samtidig skal vi ha respekt for den politiske plattformen som de fire partiene fremforhandlet på Granavollen, og som ble godkjent av partienes organer, fremholder statsministeren.

– I plattformen har vi lagt inn flere punkter som har til hensikt å redusere bompengebelastningen, understreker Solberg.

Statsministeren avlyste torsdag en planlagt tur til Frankrike for å følge det norske kvinnelandslagets VM-kamp i fotball mot Nigeria lørdag. Avlysningen ble kjent dagen etter Frps mye omtalte landsstyremøte.

«Krevende»

På møtet formulerte Frp seks krav som nå skal drøftes med de øvrige partiene. På lista står krav om å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

Men Frps kravliste har ført partiet på kollisjonskurs med Venstre og KrF, som står hardt på at formuleringene i regjeringsplattformen fra Granavollen ikke kan reforhandles.

– Det er ulike meninger blant de fire partiene, og det er ingen enkle løsninger som ivaretar alle de ulike målsettingene, om det er å få renere luft, bedre veier, mindre kø eller bedre kollektivtilbud, ifølge Solberg.

– Derfor vil det være krevende å bli enige, men de siste seks årene har vi vist at partiene i fellesskap finner gode kompromisser i små og store saker for landet vårt. Det er en styrke at vi klarer å samle oss om gode politiske løsninger for landet.

Solberg viser også til en «historisk satsing» på utbygging av vei, bane og kollektivtrafikk de siste årene.

– Det har også positive ringvirkninger for innbyggerne over hele landet.

– Urealistisk

Frps kravliste førte umiddelbart til sterke reaksjoner fra Venstre, som er lite lystne på å forhandle om punkter partiet mener ble forhandlet ferdig på Granavollen i januar.

Frp er mest mot det Venstre er mest for, understreker stortingsrepresentant Guri Melby torsdag.

– De kravene de har fremmet nå, er det uaktuelt for Venstre å gå med på, sier hun til NTB.

– Disse kravene er urealistiske og betyr en politikk som vil skape kø og kaos, i stedet for klimakutt og frisk luft, fremholder hun.

Også KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan var klar i sine uttalelser om Frps bompengekrav:

– Flere av bompengekravene fra Frp bryter med regjeringsplattformen. Det er ikke aktuelt, sa han til NRK.

Fra flere hold fremholdes det at det haster med å komme til en enighet mellom de fire partiene i bompengesaken på denne siden av sommeren. I praksis gir det dem et par uker på å bli enige.

Noe av bakteppet for den interne bompengeuroen i Frp er at Folkeaksjonen nei til mer bompenger har vokst seg langt større enn Frp i Bergen. Samtidig vedtas nye bompengefinansierte prosjekter, både nye motorveier og byvekstpakker, på løpende bånd mens Frp har både samferdselsministeren og finansministeren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse