Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
23 juni 2019 10:40
Del på Facebook
(Foto: Terje Holm 2019 / Nordmøre museum 1939)
(Foto: Terje Holm 2019 / Nordmøre museum 1939)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Omsundbrua ble bygd mot slutten av 1930-tallet og sto ferdig like før krigsutbruddet i april 1940. Dette er en toledda fagverksbru med en total lengde på 200 meter. Byggingen av brua var et ledd i en større kommunikasjonsplan utarbeidet av Kristiansund kommunikasjonskomite med Wilhelm Dall som den store strategen og pådriveren.

På det gamle bildet fra 1939, fotografert av Georg Sverdrup, ser vi at det var en luftig arbeidsplass for bygningsarbeiderne. Under passerer bilferja «Gaute» som gikk i rute fra Kristiansund til Kvisvika. Når Omsundbrua sto ferdig i april 1940 var det også bygd ny ferjekai på Kvalvåg for å kunne korte inn sambandet.

For å finansiere byggingen av Omsundbrua skulle det innkreves bompenger når den ble offisielt åpnet. Brua ble tatt i bruk i april 1940, men ble ikke åpnet offisielt på grunn av utbruddet av 2. verdenskrig. Omsundbrua ble også viktig ved evakueringen av Kristiansund i disse dramatiske krigsdagene. 22. april 1940 prøvde tyske fly å bombe brua. Den ble stående uskadd, men 15 år gamle Ingolf Vatten, som hadde syklet over den, ble dessverre drept i Renabakken.

I 1981 kom det en ny bru over Omsundet. Den gamle Omsundbrua ble faktisk først offisielt åpnet 24. april 2005, 65 år etter at den ble tatt i bruk. Omsundbrua fra 1940 blir tatt vare på som et historisk veiminne og er åpen for fotgjengere. I 2020 er det 80 år siden den ble tatt i bruk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse