Omsundbrua ble bygd mot slutten av 1930-tallet og sto ferdig like før krigsutbruddet i april 1940. Dette er en toledda fagverksbru med en total lengde på 200 meter. Byggingen av brua var et ledd i en større kommunikasjonsplan utarbeidet av Kristiansund kommunikasjonskomite med Wilhelm Dall som den store strategen og pådriveren.
På det gamle bildet fra 1939, fotografert av Georg Sverdrup, ser vi at det var en luftig arbeidsplass for bygningsarbeiderne. Under passerer bilferja «Gaute» som gikk i rute fra Kristiansund til Kvisvika. Når Omsundbrua sto ferdig i april 1940 var det også bygd ny ferjekai på Kvalvåg for å kunne korte inn sambandet.
For å finansiere byggingen av Omsundbrua skulle det innkreves bompenger når den ble offisielt åpnet. Brua ble tatt i bruk i april 1940, men ble ikke åpnet offisielt på grunn av utbruddet av 2. verdenskrig. Omsundbrua ble også viktig ved evakueringen av Kristiansund i disse dramatiske krigsdagene. 22. april 1940 prøvde tyske fly å bombe brua. Den ble stående uskadd, men 15 år gamle Ingolf Vatten, som hadde syklet over den, ble dessverre drept i Renabakken.
I 1981 kom det en ny bru over Omsundet. Den gamle Omsundbrua ble faktisk først offisielt åpnet 24. april 2005, 65 år etter at den ble tatt i bruk. Omsundbrua fra 1940 blir tatt vare på som et historisk veiminne og er åpen for fotgjengere. I 2020 er det 80 år siden den ble tatt i bruk.