Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 januar 2020 08:11
Del på Facebook
– Det sier seg selv at hvis vi skal konkurrere om ansatte i Houston eller i Rio, så må vi tilpasse oss arbeidsmarkedet for ledere som er der. Vi opererer med lokale betingelser i de landene vi er i dag og er opptatt at vi kan fortsette med det, sier styreleder Jon Erik Reinhardsen (bildet). Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
– Det sier seg selv at hvis vi skal konkurrere om ansatte i Houston eller i Rio, så må vi tilpasse oss arbeidsmarkedet for ledere som er der. Vi opererer med lokale betingelser i de landene vi er i dag og er opptatt at vi kan fortsette med det, sier styreleder Jon Erik Reinhardsen (bildet). Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Styreleder Jon Erik Reinhardsen i Equinor foreslår å vrake statens retningslinjer for lederlønn, men avviser at det skyldes et ønske om å tilby høyere lønn.

– Nei. Vi lever godt med dagens retningslinjer. Vi har konkurransedyktige, men ikke ledende lønninger, og det vil vi fortsette med, sier Reinhardsen til Dagens Næringsliv.

Næringsdepartementet og andre departementet som forvalter statens direkte eierskap, ba i sommer om innspill fra selskapene til en gjennomgåelse av retningslinjene.

I et brev til Olje- og energidepartementet skriver Equinor-styrelederen at et alternativ som bør vurderes, er å avvikle systemet.

Reinhardsen sier til DN at han ikke tror det kommer til å skje, men sier at det var et innspill.

Retningslinjer om lederlønn kom i 2011 for å sikre moderasjon hos selskaper der staten har eierinteresser. Systemet ble sist revidert i 2015.

Reinhardsen sier at Equinor lever i en «verden preget av usikre markedsforhold og politisk ustabilitet». Forenkling av retningslinjer om lederlønn ville gjort jobben litt lettere, ifølge styrelederen.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier til avisen at de ikke har tenkt å avvikle retningslinjene, men revidere dem.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse