Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 februar 2020 07:45
Del på Facebook
Laks inne på SalMar sitt foredlingsanlegg på Frøya. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Laks inne på SalMar sitt foredlingsanlegg på Frøya. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge eksporterte 207.000 tonn sjømat for 9,8 milliarder kroner i januar. Volumet var på samme nivå som i januar i fjor, men verdien har økt med 15 prosent.

Norge eksporterte 207.000 tonn sjømat for 9,8 milliarder kroner i januar. Volumet var på samme nivå som i januar i fjor, men verdien har økt med 15 prosent.

Lakseeksporten i januar har en verdi på 6,8 milliarder kroner. Det er en økning i volum på 3 prosent, mens verdien økte med hele 21 prosent sammenlignet med januar i år, melder Norsk Sjømatråd. Det er historisk høyt, ifølge markedsdirektør Tom-Jørgen Gangsø i Sjømatrådet.

– Etterspørselen etter norsk laks øker i alle regioner, og gjennomsnittsprisen er betraktelig høyere, sier han. Snittprisen per kilo laks var drøyt 13 kroner høyere i januar i år enn i fjor.

Fornøyd minister

Norges ferske fiskeri- og sjømatminister Geir-Inge Sivertsen (H) er svært fornøyd over tallene.

– I fjor nådde næringen en milepæl når eksporten for første gang oversteg 100 milliarder. Nå kan vi glede oss over tidenes beste januarmåned. Som fiskeri- og sjømatminister er jeg stolt av det næringen leverer, sier han.

Samtidig har eksporten til Asia hatt en nedgang på 3 prosent sammenlignet med i fjor. Sjømatrådet mener det skyldes at kinesisk nyttår ikke er på samme tid i år som i fjor.

Etterspørselen fra restauranter i Kina påvirkes også av at innbyggerne bes holde seg hjemme på grunn av Wuhan-viruset.

Ørret opp, torsk ned

Også ørreteksporten blir stadig mer lukrativ. I fjor ble det eksporter 5.700 tonn ørret til en verdi av 356 millioner kroner. Volumet økte med 45 prosent, mens verdien økte med 94 millioner kroner, eller 36 prosent, sammenlignet med januar i fjor.

Derimot faller eksporten av torsk. I fjor ble det eksportert 5.100 tonn fryst torsk til en verdi av 231 millioner kroner. Det er en reduksjon i volum på 48 prosent, mens verdien falt med 41 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse