Svaret er ja for noen. Romsdalsaksen er i første rekke en trussel for Tautratunnelen mellom Vestnes og Otrøya, og kan være en trussel for andre delprosjekt som inngår i lenken Møreaksen er del av mellom Ørskogfjellet og Hjelset - eksempelvis en ny tunnel mellom Ørskogfjellet og Vik. Årsaken er åpenbar, ettersom Romsdalsaksen er en alternativ løsning for kryssingen over Romsdalsfjorden som del av ny stamveg E39.
Romsdalsaksen (RA) utfordrer ikke Aukra og tidligere Midsund sin fastlandsforbindelse. Den kan bygges ved en intern forbindelse over Kjerringsundet mellom øyene Otrøya og Gossen, samt forbindelse til fastlandet fra en av øyene. Julsundbrua bør utfordres av andre alternativ. Ensifret milliard kroner må være nok til denne fastlandsforbindelsen.
Illustrasjonen er laget av Romsdalsaksen AS. Møreaksen har rød farge, Romsdalsaksen blå. Sorte strek markerer omfang av tunneler. En strek for enkelt løp og to strek for dobbelt. Romsdalsaksen går fra Hjelvika til Lønset og med alternativet Hjelset med stiplet linje.
Se litt nærmere på illustrasjonen. Den sier mye om omfang og muligheter for de to alternativene. Forskjellen på bruk av tunneler er veldig stor, og sambruket med E136 fra Ørskogfjellet til Hjelvika for RA kommer godt fram.
Vi kan stadig lese om utviklingen innen bygging av ulike typer bruer i leserbrev og kronikker. Nye metoder kan gjøre bruene sterkere, sikrere og rimeligere. Ulsteinvik og flere andre maritime miljø engasjerer seg sterkt i denne utviklingen, og ser muligheter for fremtidige oppdrag innen forskning/utvikling og kanskje også bygging.
Et nytt bein for den maritime klyngen?
Hvorfor drøyt halvparten av våre fylkespolitikere ikke ønsker å vite via en fair utredning av Romsdalsaksen om RA er et bedre og langt billigere alternativ undrer mange. Utredningen mangler fortsatt flertall blant fylkets politikere, men mye tyder på at blokkene for og mot utredning er nærmest jevnstore. Trenden er imidlertid veldig klar, tilslutningen for RA har økt også blant politikerne.
Hvem utfordres? Det er løsningen Møreaksen er del av. Er tiden snart inne for å betrakte Romsdalsaksen som en mulighet – ikke en trussel?