Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
28 juli 2020 15:38
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svaret er ja for noen. Romsdalsaksen er i første rekke en trussel for Tautratunnelen mellom Vestnes og Otrøya, og kan være en trussel for andre delprosjekt som inngår i lenken Møreaksen er del av mellom Ørskogfjellet og Hjelset - eksempelvis en ny tunnel mellom Ørskogfjellet og Vik. Årsaken er åpenbar, ettersom Romsdalsaksen er en alternativ løsning for kryssingen over Romsdalsfjorden som del av ny stamveg E39.

Romsdalsaksen (RA) utfordrer ikke Aukra og tidligere Midsund sin fastlandsforbindelse. Den kan bygges ved en intern forbindelse over Kjerringsundet mellom øyene Otrøya og Gossen, samt forbindelse til fastlandet fra en av øyene. Julsundbrua bør utfordres av andre alternativ. Ensifret milliard kroner må være nok til denne fastlandsforbindelsen.

Illustrasjonen er laget av Romsdalsaksen AS. Møreaksen har rød farge, Romsdalsaksen blå. Sorte strek markerer omfang av tunneler. En strek for enkelt løp og to strek for dobbelt. Romsdalsaksen går fra Hjelvika til Lønset og med alternativet Hjelset med stiplet linje.

Se litt nærmere på illustrasjonen. Den sier mye om omfang og muligheter for de to alternativene. Forskjellen på bruk av tunneler er veldig stor, og sambruket med E136 fra Ørskogfjellet til Hjelvika for RA kommer godt fram.

Vi kan stadig lese om utviklingen innen bygging av ulike typer bruer i leserbrev og kronikker. Nye metoder kan gjøre bruene sterkere, sikrere og rimeligere. Ulsteinvik og flere andre maritime miljø engasjerer seg sterkt i denne utviklingen, og ser muligheter for fremtidige oppdrag innen forskning/utvikling og kanskje også bygging.

Et nytt bein for den maritime klyngen?

Hvorfor drøyt halvparten av våre fylkespolitikere ikke ønsker å vite via en fair utredning av Romsdalsaksen om RA er et bedre og langt billigere alternativ undrer mange. Utredningen mangler fortsatt flertall blant fylkets politikere, men mye tyder på at blokkene for og mot utredning er nærmest jevnstore. Trenden er imidlertid veldig klar, tilslutningen for RA har økt også blant politikerne.

Hvem utfordres? Det er løsningen Møreaksen er del av. Er tiden snart inne for å betrakte Romsdalsaksen som en mulighet – ikke en trussel?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse