Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 desember 2020 13:35
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortingsvalget kommende høst og lokalvalget i 2023 er viktige milepæler i aksekampen over Romsdalsfjorden. Samferdsel blir blant de viktigste sakene i valgkampen, og lokalt troner kryssingen av Romsdalsfjorden, sykehuskrangel og vindturbiner på Haramsøya. 10 ble til 9, og fra september 2021 får kun 8 fra Møre og Romsdal plass på Stortinget. Kampen hardner til, og det gjelder å fronte de store lokale sakene på en god måte.

Nominasjonene til flere parti i fylket har vært preget av konflikter og sprikende oppfatning om hvilke personer som skal toppe listene – de viktige kampplassene. På lederplass tror Sunnmørsposten at FrP med Listhaug og Sve på topp, nærmest er sikret plass grunnet personvalgene andre parti har gjort. For Ap sin del, tror jeg valget av øverste nasjonale ledelse har langt større betydning – som en hypotetisk endring at Jens Stoltenberg ble partiets leder.

Gode prosesser er viktig for politikerne, og for ihuga tilhengere av Romsdalsaksen. Romsdalsaksen AS ble stiftet januar 2017, like etter den nye løsningen med oversjøisk løsning ble presentert. Løsningen med flytebru er derved omkring 4 år gammel. Stamveger bestemmes ikke på FB-sider, men det er ingen tvil om at de to viktigste, «Møre uten Møreaksen» og «RA-Sekkfast», hundrevis av leserbrev og andre innspill har bidratt til at tilslutningen i fylkestinget har økt fra 4–5 til 21 av 49 i løpet av de 4 årene.

Fortsetter tendensen, kan det være flertall for en grundig og nøytral utredning av Romsdalsaksen (RA) allerede etter valget i september 2021.

For E39 er sambruket med E136 svært viktig, og blant de viktigste argumentene for RA. De tallrike argumentene er godt kjent blant politikere og folk flest. Trekker likevel fram de gode mulighetene for sambruk også med Langfjordsambandet, som del av en akse mellom Molde og Åndalsnes. Det betyr at Romsdalsaksen vil kunne ha sambruk og samspill med eksportvegene både til Sunnmøre (E136 fra Ørskogfjellet til Hjelvika)) og Nordmøre/Romsdal over nevnte Langfjordsambandet. Genialt.

Politikerne er viktig for RA – og motsatt. Partiene har valgt sine kandidater, og resultatet ved Stortingsvalget til høsten kan få innvirkning for fylkestinget sin sammensetning.

En krympet Mørebenk blir utfordrende og spennende for partiene og toppkandidatene, men også for engasjerte velgere med meninger om samferdsel, sykehus, vindturbiner og mangt annet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse