Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Vidar Kjølmoen
Ytring
26 januar 2021 13:08
Del på Facebook
Per Vidar Kjølmoen. Foto: Privat
Per Vidar Kjølmoen. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Svar på Frank Sve sitt innlegg 26. januar 2021 – «NM» i auka ferjeprisar!

Av: Per Vidar Kjølmoen, Stortingskandidat for Møre og Romsdal Arbeiderparti og Kristin Sørheim, Møre og Romsdal Senterparti

Frps Frank Sve er nok en gang ute med svært misvisende påstander knyttet til fergedrift. Målet er å tåkelegge at Frp i snart åtte år ikke har gjort noe som helst med fergeprisene.

Frp har lagt en strategi der de prøver å få spørsmålet om fergepriser til å handle om intern prioritering i Møre og Romsdal. Dette er feil, av to grunner:

  • Alle fergefylkene i landet sliter med underfinansiering. For Møre og Romsdal sin del utgjør gapet nå 150 millioner kroner hvert år. Andre fylker er enda verre stilt.
  • Prisene på riksveiferger har steget minst like mye som på fylkeskommunale samband. Dette er samband som Frps samferdselsminister har hatt direkte ansvar for i seks år – uten å gjøre noe.

Møre og Romsdal fylkeskommune har lenge advart mot denne utviklinga. Fylkestinget har også brukt betydelige midler, både i fjor og i år, for å holde prisene nede i Møre og Romsdal. Men det går selvsagt en grense for hvor mye penger fylkeskommunen kan omprioritere fra vei og skole, til en svært underfinansiert fergedrift. Så det er helt selvsagt at en nasjonal løsning må på plass for å redusere fergetakstene.

Men hvorfor prøver Sve og Frp likevel å gjøre dette til et kretsmesterskap i intern kjekling?

Årsaken er åpenbar: Fordi Frp ikke har gjort noe som helst med fergeprisene. Selv om de har hatt makta på Stortinget i snart åtte år – seks av dem med samferdselsminister fra Frp(!).

Det er derfor Sve, på utpust og innpust, sprer feil og unøyaktigheter om fergedrifta og den fylkeskommunale økonomien. Fordi han prøver å tåkelegge hvor totalt handlingslammet Frp har vært på Stortinget. I fjor var fylkeskommunen på høring i Stortinget om ferge. Rett før høringa ble det kjent at fylkeskommunens årsresultat ble noe bedre enn ventet. Sve tok da umiddelbart kontakt med egne partifeller på Stortinget. Målet var å bruke dette overskuddet som et argument for å stoppe en bedre fergefinansiering i eget hjemfylke (!) Slik blir det når partilojaliteten veier tyngre enn å kjempe for Møre og Romsdals interesser.

Senest i forrige måned stemte Frp ned forslag fra Ap og Sp i Stortinget om bedre finansiering, lavere takster og redusert forskuddsinnbetaling for å få rabatt.

Frp er det mest sentraliserende partiet på Stortinget. Det har folk for lengst begynt å merke på kroppen. Fergeprisene er bare ett eksempel. Og da hjelper selv ikke Sve sine desperate leserinnlegg.

Møre og Romsdal trenger virkelig en ny regjering.

Neste år står velgerne foran et verdivalg: mer sentralisering, privatisering og salg av Norge med Frp, eller trygge arbeidsplasser, gode skoler og lavere fergepriser i hele Norge med Ap og Sp.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse