Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
16 april 2021 09:43
Del på Facebook
Romsdalsaksen med blå farge. Tunneler er merket med sort farge. 1 strek for et løp, og 2 strek for 2 løp. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Romsdalsaksen med blå farge. Tunneler er merket med sort farge. 1 strek for et løp, og 2 strek for 2 løp. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En god illustrasjon sier mer enn tusen ord. Merk deg det effektive samspillet mellom eksportvegen for Sunnmøre, E136 Ålesund–Dombås og Romsdalsaksen sin løsning for E39. Slik sambruk på delstrekninger er smart, sparer store pengebeløp og er genial samfunnsnytte i praksis.

De to aktuelle traseene for Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) er en studie verdt. Forskjellen i omfang, og spesielt når det gjelder tunneler er stor.  Omfang er også en indikator for kostnader.

Undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden var stikkordene ved gallupen utført av Sentio i 2019, og 1000 svar fordelte seg slik: undersjøisk 165 oversjøisk 598. Vet ikke: 237. Snart blir det nye undersøkelser, med forventninger til både spørsmål og svar. 

Den undersjøiske Tautratunnelen er planlagt i et område, beskrevet i en NGU rapport fra 2015 som krevende geologiske forhold med forkastninger og hyppige jordskjelv. Det usikre er om det også kan være bevegelse i grunnen, noe jordskjelvene jo er en klar indikasjon på. 

Målinger kan gi svar, men vil være tidkrevende. Men – er det ikke berettiget å bruke nødvendig tid til å gjøre undersøkelser og målinger før eventuell oppstart på en tunnel som planlegges for minst 100 års bruk? Å ignorere de alvorlige signalene kan få katastrofale følger.

Dersom Romsdalsaksen blir det endelige valget for framtidig E39, vil det neppe skje før E136 er fiks ferdig mellom Ålesund og Dombås. Vi får tro at delprosjektene settes i gang og fullføres i henhold til de klare meldingene fra våre fylkespolitikere – «Eksportvegen først!» Bompenger for Tresfjordbrua er jo allerede avviklet.

Utgangspunktet er da perfekt for Romsdalsaksen med startpunkt fra syd i Hjelvika.

I den andre enden av traseen er det også muligheter for sambruk mellom mellom RA og en annen viktig veg – Fylkesveg 64 på en del av strekningen.

Samspillet med 136 og eventuelt FV 60 kan derved gi en økonomisk stor gevinst dersom det blir realisert. For E39 er det imidlertid stamvegtrafikken som er hovedoppgaven, og den løser Romsdalsaksen etter læreboka – at den skal bygges kortest, raskest, flatest og billigst mulig.

Stamvegen skal også trekkes mot, men ikke gjennom sentrale områder som byer og bygder. Det smarte er å la stamvegen supplere og utfylle de lokale vegene, ikke erstatte de. Det folkelige engasjementet mot Møreaksen, og for Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift har aldri vært større enn nå.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Møreaksen er smartare enn Romsdalsaksen på fleire felt:
    - den går der folk bur og arbeider
    - gryteklar
    - kompletterer fastsamband for alle øyane i fylket, frå Gursken i sør til Averøya og Frei i nord.
    - reinhekla, reinspikka distriktspolitikk

    Romsdalsaksen har svært mange ulemper. Men den viktigaste er at når ein Romsdalsakse teoretisk sett skulle vere klar til å byggast, har entusiasmen rundt ferjefri E39 forvitra for lengst, og investeringane følger igjen kjøttvekta= Austlandet. Prosjetet ferjefri E39 er historisk i den forstand at det akkurat no er ein tverrpolitisk vilje til å knyte saman Vestlandet. Denne viljen har vi på lånt tid.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 3 år siden
    Ja, uten tvil, Romsdalsaksen er både klokest, sikrest, og det beste fremtidsrettede oversjøiske prosjektet for samtlige brukere, også utenom Molde, både på klima, og miljø, og vi er de eneste som i tillegg også ivaretar de Myke trafikantene, på begge sidene av den fantastiske Romsdalsfjorden, inkludert Fannefjorden.  Ingen foran, ingen ved siden, det er bare å glede seg.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse