Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
07 mai 2021 12:01
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve (Frp) sier det aldri er for sent å motarbeide Møreaksen. Et prosjekt han tidligere var en sterk forkjemper for, og som to samferdselsministre fra Frp tidligere har støttet opp om. Frp vil nå ha nye utredninger av Romsdalsaksen, etter at to samferdselsministre fra samme parti tidligere har vurdert Møreaksen som den klart beste. Har Frp sviktet med disse utredningene tidligere? Frp var i regjering, men fant at ansvar er krevende, og trakk seg. Det er åpenbart lettere å stadig være i opposisjon, gjerne også mot egne tidligere valgløfter.

Denne helomvendingen fra Frp er på ingen måte unik. Frp har gjort det til en kunstform å endre standpunkt. Mens andre partier er redde for å bli beskyldt for å være prinsippløse, skryter Frp av at de evner å skifte mening. Gamle valgløfter kastes skruppelløst over bord i håp om å kapre nye velgere, og misnøyegrupper av alle slag er et lett bytte. Slike omfavner alle som støtter de, og bryr seg ikke om valgflesket har kort holdbarhet, og enda mindre om fravær av prinsipper.

Sve bedyrer at om man nå sier nei til Møreaksen, så vil den bevilgningen fortsatt gå til prosjekter i Møre og Romsdal. Sve har snakket med tidligere samferdselsministre Jon Georg Dale og Ketil Solvik-Olsen og med Bård Hoksrud. De svarer at hvis Møre og Romsdal omprioriterer vegprosjekt i egen region, så vil ikke pengene forsvinne fra Møre og Romsdal dersom Møreaksen ikke blir bygget.

Mon tro om dagens samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) svarer det samme. Han er for øvrig enig med sine forgjengere: «Hovedvalget for trasé for Møreaksen er tatt.» Faktum er vel at Sve enda en gang bløffer: bevilgningene i Norsk transportplan (NTP) gjøres ikke fylkesvis, men på prosjektbasis. Om Møreaksen går ut av NTP, så vil gryteklare prosjekter ellers i Norge stå i kø, sammen med prosjektene i Møre og Romsdal. Her kan ikke Sve og Frp garantere at prosjekter i M&R er blant de beste.

Frank Sve er stortingskandidat for Frp, og vil da måtte være med å velge blant alle prosjektene i Norge. I opposisjon har Frp sikret flertall i Stortinget for Nord-Norgebanen, og overkjørt regjeringen. Men Sve sier: «Jeg har ikke levnet Nord-Norgebanen en tanke. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg driver valgkamp for Møre og Romsdal og for å få løst samferdselsprosjekt i dette fylket.» Det vil være en skam om vårt fylke skal være representert i nasjonalforsamlingen med slike ignorante politikere.

Som fylkespolitiker er sunnmøringen Frank Sve en fanatisk fogderipolitiker, som ynder å yppe til strid istedenfor å bygge allianser og samarbeid. Og slik vil han tydeligvis også være på Stortinget. Sve håper nå å sanke stemmer ved å sette fogderiene opp mot hverandre. Stoppes Møreaksen og kryssingen av Romsdalsfjorden, bløffer Sve kynisk med at pengene isteden kan gå til andre deler av fylket.

Frank Sve og Frp vil heller ha fortsatt ferger over Romsdalsfjorden framfor en undersjøisk tunnel. Sve spiller bl.a. på frykten for tunneler, og antyder fare for jordskjelv. Han føler seg trygg på at hans publikum ikke har lest den faglige aviskronikken som konkluderer med at tunnelen under Romsdalsfjorden blir blant verdens sikreste. Bruer over fjorden er selvsagt trivelige en fin sommerdag. Men på en mørk og stormfull vinterdag i tett snødrev vil nok mange foretrekke en tørr og lys tunnel. I Kristiansund lever de godt med undersjøiske tunneler.

Sve spiller også på manglende kunnskap om kostnader, og viser til de enorme summene som skal investeres i Møreaksen. Han nevner ikke kostnadene med fortsatt ferge, og dermed fremstår alternativet som gratis. Møreaksen er ikke bare fjordkryssingen, det er hele E39 Ålesund – Molde. Med ferge må denne veistrekningen på land opprustes til samme standard som med Møreaksen, og det er ikke gratis. Sve hevder jo faktisk at denne veistandarden med Møreaksen er for dårlig, og vil måtte ytterligere opprustes i framtiden. Tror Sve at denne ekstra opprustningen vil være overflødig om man satser på fortsatt ferge?

Motstanderne mot Møreaksen viser også til de store årlige driftskostnadene med den døgnåpne undersjøiske tunnelen. Men de nevner ikke hvor mye det koster å drifte alle fergene som vil forsvinne med Møreaksen, ferger som på langt nær er kontinuerlig i trafikk. En debatt der det ene alternativet hele tiden framstilles som gratis, er ikke konstruktiv.

Forkjempere for fortsatt ferge viser til at Møreaksen i NTP har et samfunnsøkonomisk tap på rundt 20 øre pr investert krone. Ganges dette opp med investeringsbeløpet på 24 mrd. så er det totale tapet på nær 5 mrd. Et så stort totalbeløp er jo avskrekkende. Men investeringene i NTP har budsjettbegrensinger, en kan eksempelvis ikke låne penger for å finansiere alle prosjektene man ønsker å gjennomføre. Det er altså et kapitalrasjoneringsproblem, og da er en nåverdiindeks, slik som samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone (dvs. pr. knapp faktor), den relevante størrelsen når alternativene skal rangeres, ikke totalbeløpet.

Det som heller ikke nevnes er at svært få prosjekter i NTP har positiv samfunnsøkonomisk lønnsomhet. De fleste av disse finnes rundt de store byene, ikke ute i distriktene. Det blir da ganske meningsløst å vise at et prosjekt har stor negativ lønnsomhet, uten å nevne at det likevel faktisk er blant de mest lønnsomme.

Slike lønnsomhetsanalyser er dessuten basert på en mengde antagelser, og har dessverre ofte vist seg å ikke stemme helt. Slik som denne uttalelsen: «Hvis du for eksempel ser på Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal så viser regnestykket at en for investerings- og driftskostnadene knyttet til tunnelen, kunne gitt brukerne gratis fergetransport i all fremtid og i tillegg servert dem en tre retters middag på hver tur, og allikevel hatt penger til overs.». I ettertid har andre analyser vist at dette fergeavløsningsprosjektet i virkeligheten har vært lønnsomt.

Frank Sve gjør seg til talsmann for «folk flest», som han hevder er imot undersjøiske tunneler. Med skremselspropagandaen om jordskjelv, og økonomisk blokkering av andre samferdselsprosjekter på Sunnmøre og Nordmøre hvis Møreaksen kommer, er det lett å se for seg uforpliktende meningsmålinger som viser at mange ikke ønsker tunnel under Romsdalsfjorden. En bindende folkeavstemming på Nordmøre angående fortsatt ferge eller undersjøisk tunnel til øyene på ytre Nordmøre, vil kanskje ikke vise den samme skepsisen til slike tunneler. Japan kan vise til snart 35 år gamle undersjøiske tunneler som er mye lengre enn den under Romsdalsfjorden. På tross av at Japan svært ofte er utsatt for jordskjelv, har det ikke vært noe problem.

Sunnmøringen Sve er en ivrig forkjemper for Nordøyvegen, en lokal blindvei i Ålesund kommune, med undersjøiske tunneler til noen få tusen innbyggere. Den koster over 5 mrd., og reduserer garantert fylkeskommunens handlingsrom. Disse fylkeskommunale pengene til undersjøiske tunneler på Sunnmøre er ikke problematisk for Sve. Men penger fra staten i NTP, som ikke rammer andre prosjekter i fylket, er et stort problem - når de går til en undersjøisk tunnel i Romsdal. Frank Sve vil faktisk at fylkeskommunen skal ta over finansieringen av fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya, istedenfor at dette blir finansiert av staten som en del av Møreaksen. Hvor er det blitt av Sve sin bekymring for penger til andre samferdselsprosjekter i vårt fylke?

Noen ganger kan en lære av historien. Hvor mange av dagens undersjøiske tunneler har vært en fiasko? Er det flere som frykter å reise med fly enn som frykter å reise med bil i en undersjøisk tunnel, og hvordan tar samfunnet hensyn til denne frykten? Hvor stor er faktisk ulykkesrisikoen i slike tunneler? Er det mange som ønsker seg tilbake til fortsatt ferge?

Rasmus Rasmussen, Molde.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse