Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Skarven på Tustna. Foto: Kari Nergård
Skarven på Tustna. Foto: Kari Nergård
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal eller Trøndelag? Hvilken region bør vi tilhøre og hvor føler egentlig Nordmøringen at man hører til?

I debatten om at Smøla, Aure og Kristiansund nå skal stemme over regionstilknytning, så ønsker Visit Nordvest å kommentere dette - med våre reiselivsbriller på. Vi kan røpe konklusjonen med en gang: Det er utvilsomt store fordeler i et reiselivsperspektiv at Nordmøre forblir i Møre og Romsdal, og at vi fortsatt er en del av Fjord Norge som markedsfører Vestlandet mot det norske og utenlandske markedet.

Her er 10 gode grunner til hvorfor vi mener dette:

  1. De norske fjordene er kåret til VERDENS BESTE REISEMÅL av anerkjente National Geographic Traveler Magazine. Det i seg selv er et tungt argument for at reiselivet på Nordmøre bør tilhøre Møre og Romsdal.
  2. Møre og Romsdal har de store attraksjonene Geirangerfjorden, Trollstigen og Atlanterhavsveien – alle unike, reason to come-attraksjoner - de finnes bare her - og ligger i relativ kort avstand fra hverandre, sammen med en rekke andre store og små perler. Attraksjonskraften til disse fyrtårnene gjør at våre andre reisemål i regionen også får mer trafikk.
  3. Møre og Romsdal bevilger årlig betydelige summer til reiselivssatsingen i regionen, med markedsmidler og prosjektmidler for å støtte opp under reiselivsgründere og utviklingsprosjekt rundt om i kommunene.
  4. Møre og Romsdal har en reiselivsorganisering som består av to destinasjonsselskap som til sammen dekker hele fylket og som jobber systematisk med markeds- og produktutvikling, samt kompetanse- og kvalitetstiltak for næringen og kommunene.
  5. For norske og internasjonale gjester, er Vestlandet en av de mest attraktive og innholdsrike regionene i Norge. Når interessen for Vestlandet øker, så øker også mulighetene for reiselivet på Nordmøre. Det er fordi våre gjester i hovedsak ønsker å oppleve et mangfold av steder og gjøre mange forskjellige ting når de er her, ikke bare besøke de mest kjente attraksjonene her.
  6. Nordmøre ligger på toppen og lengst nord i Fjord Norge-regionen (Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal), og Fjord Norge er landsdelsselskapet som i over 25 år har jobbet sammen om markedsføringen av regionen internasjonalt. Fellesskapet og samarbeidskraften som ligger i Fjord Norge-samarbeidet er en svært viktig grunn til at vår region lykkes med å skape reiselyst hit.
  7. Smøla, Aure og resten av Nordmøre har alle unike og svært attraktive reiselivstilbud som er med å løfte hele regionens attraktivitet. Her finnes utfyllende og kompletterende opplevelser, der både nordmørske tradisjoner, språk og samarbeid hører sammen med resten av Nordmøre. Smøla har etablert seg som et av Møre og Romsdals mest attraktive reisemål og Aure har de siste årene fått mange unike reiselivsaktører som markerer seg på reiselivskartet.
  8. Møre og Romsdal har satt seg mål om å være bærekraftsfylke nr. 1 og reiselivsnæringen i vår region har selvfølgelig tenkt å være med å bidra til at vi skal nå det målet. Som igjen vil være et stort fortrinn for reiselivets attraktivitet i vår region.
  9. Å fortsatt være en del av Møre og Romsdal som reiselivsdestinasjon handler om hva som er viktig for oss i reiselivsnæringen, men også for Nordmøringen. Når du får besøk, hva ønsker du å vise frem, hva er du stolt av, hvor føler du at vi hører til og hvilken historie ønsker du å fortelle.
  10. Statistikken for juli i år viser mer enn 6,6 millioner overnattinger i Norge. Nordmøre og Romsdal har nesten 200.000 av disse, som er en oppgang på 10% i forhold til i fjor. Noe som også beviser at vi sammen er en attraktiv region, og vi har tatt markedsandeler fra andre reisemål i Norge, som igjen er et direkte resultat av vårt målrettede markedsarbeid.

Reiselivsnæringen i vår region består av store og små bedrifter som leverer tjenester til de som er på reise, det vil si opplevelses-, overnattings-, serverings-, transport- og formidlingsaktører. Det er ikke bare de tradisjonelle reiselivsbedriftene som leverer tjenester til de reisende, men reiselivet gir også verdiskaping og ringvirkninger ut til handelsbedrifter, bil- og båtfirma, kommunen og helsetjenester. Mer enn 175 000 er ansatte i reiselivsrelaterte næringer og er en viktig sysselsettingsmotor i norske kommuner som genererer store skatteinntekter. Reiselivet vokser, og den globale turismen er ventet å vokse med 50% frem til 2030. Verdiskapingsmessig står reiselivet på over 85 milliarder kroner i 2018.

Vi heier på reiselivsnæringen i vår region, og håper at vi også i fremtiden skal kunne si at hele Nordmøre fortsatt er en del av Møre og Romsdal og Fjord Norge – sammen er vi en reiselivsvinner både nasjonalt og internasjonalt.

Synnøve Henden – produktsjef Visit Nordvest. Foto: Eline Karlsdatter FladsethSynnøve Henden – produktsjef Visit Nordvest. Foto: Eline Karlsdatter Fladseth

Torunn Dyrkorn – reiselivssjef Visit Nordvest. Foto: Eline Karlsdatter FladsethTorunn Dyrkorn – reiselivssjef Visit Nordvest. Foto: Eline Karlsdatter Fladseth

Stein Ove Rolland – adm.dir Fjord Norge. Foto: Fjord NorgeStein Ove Rolland – adm.dir Fjord Norge. Foto: Fjord Norge

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Det er Stortinget som avgjør regioninndelingene. De vil neppe fjerne et fylke basert på ønsker om hevn og skadefryd fra Nordmøre.

    Det er viktig å lytte til folkets ønsker. Stortinget vil da måtte ta hensyn til at flertallet av kommunene i M&R ikke ønsker å bytte region. Dette flertallet veier mer enn 3 kommuner på Nordmøre. Men man kan selvsagt la alle få viljen sin – opprettholde M&R og la 3 kommuner flytte til Trøndelag. Det vil være vinn-vinn for alle.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø «De vil neppe fjerne et fylke basert på ønsker om hevn og skadefryd fra Nordmøre.» Dette er vel så saklig som det er mogeleg frå deg, Sundsbø. Men du svarte ikkje på kva du ynskjer å oppnå med dine stadige angrep på Nordmøre. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Jeg dokumenterer at nordmøringer ønsker å fjerne M&R fylke, selv om de selv ikke forventer noen gevinst ved å gå til Trøndelag, og at dette dekkende beskrives som hevn og skadefryd. 

      Jeg ønsker at dette blir formidlet, noe du hjelper til med.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Ja, du bidrar så godt du kan til motsetningsforholdet mellom nordmøringar og romsdalingar. Er det det du vil? Eller driv du rein journalistisk verksemd? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Når hensikten er å legge ned M&R fylke, uten forhåpninger om å få det bedre i Trøndelag, da mener jeg hevn og skadefryd er dekkende beskrivelse av det du kaller motsetningsforhold.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Men dersom du meiner at ynskjet om å byte fylke er basert på ynskje om hemn og skadefryd frå Nordmøre, og du ikkje trur Stortinget vil gå med på eit så dårleg fundert ynskje, kvifor tykkjer du det er ein vinn-vinn situasjon for alle då, Sundsbø? Kva skal du skrive om då? Om at dei kjem til å angre og kjem til å be på sine knær om å få kome tilbake? 🤣 Det er godt du viser slik omsut for oss, Sundsbø 👍👏
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    SPLITTANDE SAKER i Møre og Romsdal har det vore mange av i mange år. Dei to tyngste i dag er sjukehus- og aksesaka. I begge desse sakene har nordmøringen blitt overkøyrd av i særleg grad romsdalingen, som har fått hjelp av «høgre makter» til å mæle si eiga kake. Før denne maktmisbruken stoggar, ser det dårleg ut for nordmøringen i dette elles så flotte fylket vårt.

    Vi mister sjukehuset vårt til eit nytt feilplassert i Molde. Spørsmålet er no kva vi får behalde i Kristiansund. Aksesaka var vi i ferd med å tape. No er spørsmålet kva middel statsministeren og samferdselsministeren er viljuge til å ta i bruk for å trasse det alvorlege maktmisbruket som Statens vegvesen Midt i Molde har stått for, og som er til stor ulempe for nordmøringen.

    I desse valtider er det på sin plass å minne om den viktige rolla dei politiske partia har for å bidra til at vi ikkje går på grunn så ofte som vi har gjort. Her har partia svikta, og bidrar dermed til ei oppsplitting av fylket, både kjenslemessig, og no kanskje også organisatorisk.

    Så kva gjer vi? Blir vi i fylket? Har vi nok å gå på, og skal vi framleis vere optimistar? Skal vi stole på at det ordnar seg? Om vi går, ryk truleg heile fylket! Vi har eit viktig val føre oss.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Korleis kan det ha seg, at du utaler at nordmøringane har tapt slaget om korleis Romsdalsfjorden skal kryssast?

      Korleis i all verda kan ein nordmøring påstå at han har tapt aksesaka når Møreaksen vert bygd? Ein nordmøring vil med Møreaksen spare ein heilt time til Ålesund! Korleis er dette eit tap? Korleis er det eit tap for nordmøringane at 4500 øybuarar langs romsdalskysten vert landfaste? Korleis er det eit tap å knyte folk saman? Og om skilnaden på Møreaksen og Romsdalsaksen er på 4 min- så er det uansett ein enorm tidsgevinst for nordmøringane.

      Lars Svein. Korleis hadde det blitt oppfatta om eg hadde uttala at eg som romsdaling hadde tapt kampen om å få stoppa Krifast, Atlanterhavsvegen og Atlanterhavstunnellen? Kva ville du tenkt om ei slik uttale?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Lama Vik Du forstår ikkje at eg samanliknar Møreaksen med Romsdalsaksen? Det er reinhekla vrangvilje! Ja, Møreaksen medfører ein omveg på nokre km i retning Ålesund, men største forskjellen får vi mot Åndalsnes og E6, der vi med Romsdalsaksen slepp å køyre omvegen om den bratte og utrivelege Fannefjordtunnelen, og med betre og raskare veg over Skålahalvøya utanom bebyggelsen. Og med fergefritt samband både med og utan bru over Langfjorden. Og så slepp vi dei lange tunnelane i Møreaksensystemet med den relativt store høgdeforskjellen. Altså får vi med Romsdalsaksen vegar for menneske, og ikkje for moldvarpar. 

      Dei døma du nemner er irrelevante, for Romsdalsaksen er ei alternativ løysing som har klart størst tilslutnad i fylket. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Øyvind Hoksnes · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Og som er avskaffet...
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Øyvind Hoksnes Skal vi vedde?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Tror de at Trøndelag ikke ligger i Norge og at Nordmøre skal flyttes geografisk?? Dette var det mest tullete innlegget jeg har lest i regionsdebatten til nå🤣

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse