Enigheten mellom Ap og Sp i Hurdalsplattformen om gratis overfart med ferge til øysamfunn uten fast forbindelse vil trolig påvirke Møreaksen sin skjebne.
Den nye mindretallsregjeringen behøver flertall for sine løsninger om forslagene skal bli vedtatt. Trolig får de noen sviende tap og mange kompromiss, men forslaget om gratis overfart til slike øysamfunn har gode muligheter for flertall.
SV kunne blitt del av den nye regjeringen, men takket nei etter noen dagers avklaringer. Partiet er imidlertid svært positiv til fergedrift, og vil med stor sannsynlighet stemme for forslaget. Det holder til et ja. Flere parti vil trolig følge samme spor og derved solid flertall.
Det er mange slike øysamfunn i vårt fylke. Mange ønsker fast forbindelse til sin egen øy, men ofte er ønskene urealistiske. Gratis ferge kan bli et svært godt alternativ for både øyboerne og storsamfunnet. I Romsdal er gamle Midsund kommune og Gossen et aktuelt eksempel.
Omfanget og kostnadene for den planlagte doble faste forbindelsen til Otrøya er ekstreme og utenkelige om den ikke er del av E39. I planene er stamvegen E39 tilpasset en dobbel fastlandsforbindelse til Otrøya!
Dimensjoneringene for Julsundbrua og den 15 km lange undersjøiske tunnelen skyldes ikke dagens og morgendagens trafikk, men sikkerheten for tunnelen og stabiliteten for brua. Møreaksen krever også tunnel mellom Ørskogfjellet og Vik, samt ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua – til ekstrem samlet kostnad.
SV går til forhandlingsbordet med kritisk holdning til dyre firefelts motorveger, samt tøffe miljø- og skattekrav. Om vi forutsetter at Støre og Vedum makter å lande et statsbudsjett med nødvendig tilslutning og på et tidspunkt legger fram et forslag om gratis overfart til øysamfunn uten annen forbindelse enn ferge – hva skjer da? Gratis ferge eller fastlandsforbindelse?
«NORSTAT-gallupen»for hele fylket tidligere i år viste at kun Aukra og tidligere Midsund hadde Møreaksen som førstevalg. Med det nye forslaget til Støre-regjeringen, får de to øysamfunnene gratis ferge forutsatt flertall i Stortinget.
Det vil bli mye billigere for storsamfunnet som her kan spare tosifret milliardbeløp.
Finansminister – her kan du spare store penger.
Fokus for stamvegene må flyttes dit de hele tiden burde vært – til «Eksportvegen» E136. E136 først – deretter E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.