Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
16 november 2021 11:21
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enigheten mellom Ap og Sp i Hurdalsplattformen om gratis overfart med ferge til øysamfunn uten fast forbindelse vil trolig påvirke Møreaksen sin skjebne.

Den nye mindretallsregjeringen behøver flertall for sine løsninger om forslagene skal bli vedtatt. Trolig får de noen sviende tap og mange kompromiss, men forslaget om gratis overfart til slike øysamfunn har gode muligheter for flertall.

SV kunne blitt del av den nye regjeringen, men takket nei etter noen dagers avklaringer. Partiet er imidlertid svært positiv til fergedrift, og vil med stor sannsynlighet stemme for forslaget. Det holder til et ja. Flere parti vil trolig følge samme spor og derved solid flertall.

Det er mange slike øysamfunn i vårt fylke. Mange ønsker fast forbindelse til sin egen øy, men ofte er ønskene urealistiske. Gratis ferge kan bli et svært godt alternativ for både øyboerne og storsamfunnet. I Romsdal er gamle Midsund kommune og Gossen et aktuelt eksempel.

Omfanget og kostnadene for den planlagte doble faste forbindelsen til Otrøya er ekstreme og utenkelige om den ikke er del av E39. I planene er stamvegen E39 tilpasset en dobbel fastlandsforbindelse til Otrøya!

Dimensjoneringene for Julsundbrua og den 15 km lange undersjøiske tunnelen skyldes ikke dagens og morgendagens trafikk, men sikkerheten for tunnelen og stabiliteten for brua. Møreaksen krever også tunnel mellom Ørskogfjellet og Vik, samt ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua – til ekstrem samlet kostnad.

SV går til forhandlingsbordet med kritisk holdning til dyre firefelts motorveger, samt tøffe miljø- og skattekrav. Om vi forutsetter at Støre og Vedum makter å lande et statsbudsjett med nødvendig tilslutning og på et tidspunkt legger fram et forslag om gratis overfart til øysamfunn uten annen forbindelse enn ferge – hva skjer da? Gratis ferge eller fastlandsforbindelse?

«NORSTAT-gallupen»for hele fylket tidligere i år viste at kun Aukra og tidligere Midsund hadde Møreaksen som førstevalg. Med det nye forslaget til Støre-regjeringen, får de to øysamfunnene gratis ferge forutsatt flertall i Stortinget.

Det vil bli mye billigere for storsamfunnet som her kan spare tosifret milliardbeløp.

Finansminister – her kan du spare store penger.

Fokus for stamvegene må flyttes dit de hele tiden burde vært – til «Eksportvegen» E136. E136 først – deretter E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell Arne · 2 år siden
    «…for storsamfunnet, som her kan spare tosifret antall milliarder.» - Seriøst??? Mener du at gratis ferge for passasjerene, betyr at å drifte de tre fergesambandene, slutter å koste storsamfunnet penger? Tror nok det er behov for en viss realitetsorientering her. Storsamfunnets kostnad til drift av fergene som MA potensielt kan erstatte, dreier seg vel om hundretalls millioner årlig. Den kostnaden må nok jeg, du og alle andre skattebetalere dele på i all framtid. Den blir ALDRI nedbetalt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Freddy André Ræstad · 2 år siden
    Tydeligvis har du ikke forstått hensikten med fergefri E39. At Otrøya og Gossen får fastlandsforbindelse er bare en bi-gevinst. Hensikten er å bygge sammen bo- og arbeidsmarkedet i fylket. Dette må til for å være konkurransedyktige også i framtiden. Du sier det blir spart penger med gratis ferger, men noen må alltids finansiere det likevel. Det blir oss skattebetalere. Og pengene som er øremerket Møreaksen går ikke til å dekke gratis ferger, men til neste prosjekt i køen på NTP.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse