Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
16 november 2021 11:21
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enigheten mellom Ap og Sp i Hurdalsplattformen om gratis overfart med ferge til øysamfunn uten fast forbindelse vil trolig påvirke Møreaksen sin skjebne.

Den nye mindretallsregjeringen behøver flertall for sine løsninger om forslagene skal bli vedtatt. Trolig får de noen sviende tap og mange kompromiss, men forslaget om gratis overfart til slike øysamfunn har gode muligheter for flertall.

SV kunne blitt del av den nye regjeringen, men takket nei etter noen dagers avklaringer. Partiet er imidlertid svært positiv til fergedrift, og vil med stor sannsynlighet stemme for forslaget. Det holder til et ja. Flere parti vil trolig følge samme spor og derved solid flertall.

Det er mange slike øysamfunn i vårt fylke. Mange ønsker fast forbindelse til sin egen øy, men ofte er ønskene urealistiske. Gratis ferge kan bli et svært godt alternativ for både øyboerne og storsamfunnet. I Romsdal er gamle Midsund kommune og Gossen et aktuelt eksempel.

Omfanget og kostnadene for den planlagte doble faste forbindelsen til Otrøya er ekstreme og utenkelige om den ikke er del av E39. I planene er stamvegen E39 tilpasset en dobbel fastlandsforbindelse til Otrøya!

Dimensjoneringene for Julsundbrua og den 15 km lange undersjøiske tunnelen skyldes ikke dagens og morgendagens trafikk, men sikkerheten for tunnelen og stabiliteten for brua. Møreaksen krever også tunnel mellom Ørskogfjellet og Vik, samt ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua – til ekstrem samlet kostnad.

SV går til forhandlingsbordet med kritisk holdning til dyre firefelts motorveger, samt tøffe miljø- og skattekrav. Om vi forutsetter at Støre og Vedum makter å lande et statsbudsjett med nødvendig tilslutning og på et tidspunkt legger fram et forslag om gratis overfart til øysamfunn uten annen forbindelse enn ferge – hva skjer da? Gratis ferge eller fastlandsforbindelse?

«NORSTAT-gallupen»for hele fylket tidligere i år viste at kun Aukra og tidligere Midsund hadde Møreaksen som førstevalg. Med det nye forslaget til Støre-regjeringen, får de to øysamfunnene gratis ferge forutsatt flertall i Stortinget.

Det vil bli mye billigere for storsamfunnet som her kan spare tosifret milliardbeløp.

Finansminister – her kan du spare store penger.

Fokus for stamvegene må flyttes dit de hele tiden burde vært – til «Eksportvegen» E136. E136 først – deretter E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell Arne · 3 år siden
    «…for storsamfunnet, som her kan spare tosifret antall milliarder.» - Seriøst??? Mener du at gratis ferge for passasjerene, betyr at å drifte de tre fergesambandene, slutter å koste storsamfunnet penger? Tror nok det er behov for en viss realitetsorientering her. Storsamfunnets kostnad til drift av fergene som MA potensielt kan erstatte, dreier seg vel om hundretalls millioner årlig. Den kostnaden må nok jeg, du og alle andre skattebetalere dele på i all framtid. Den blir ALDRI nedbetalt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Freddy André Ræstad · 3 år siden
    Tydeligvis har du ikke forstått hensikten med fergefri E39. At Otrøya og Gossen får fastlandsforbindelse er bare en bi-gevinst. Hensikten er å bygge sammen bo- og arbeidsmarkedet i fylket. Dette må til for å være konkurransedyktige også i framtiden. Du sier det blir spart penger med gratis ferger, men noen må alltids finansiere det likevel. Det blir oss skattebetalere. Og pengene som er øremerket Møreaksen går ikke til å dekke gratis ferger, men til neste prosjekt i køen på NTP.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse