Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
16 november 2021 11:21
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Enigheten mellom Ap og Sp i Hurdalsplattformen om gratis overfart med ferge til øysamfunn uten fast forbindelse vil trolig påvirke Møreaksen sin skjebne.

Den nye mindretallsregjeringen behøver flertall for sine løsninger om forslagene skal bli vedtatt. Trolig får de noen sviende tap og mange kompromiss, men forslaget om gratis overfart til slike øysamfunn har gode muligheter for flertall.

SV kunne blitt del av den nye regjeringen, men takket nei etter noen dagers avklaringer. Partiet er imidlertid svært positiv til fergedrift, og vil med stor sannsynlighet stemme for forslaget. Det holder til et ja. Flere parti vil trolig følge samme spor og derved solid flertall.

Det er mange slike øysamfunn i vårt fylke. Mange ønsker fast forbindelse til sin egen øy, men ofte er ønskene urealistiske. Gratis ferge kan bli et svært godt alternativ for både øyboerne og storsamfunnet. I Romsdal er gamle Midsund kommune og Gossen et aktuelt eksempel.

Omfanget og kostnadene for den planlagte doble faste forbindelsen til Otrøya er ekstreme og utenkelige om den ikke er del av E39. I planene er stamvegen E39 tilpasset en dobbel fastlandsforbindelse til Otrøya!

Dimensjoneringene for Julsundbrua og den 15 km lange undersjøiske tunnelen skyldes ikke dagens og morgendagens trafikk, men sikkerheten for tunnelen og stabiliteten for brua. Møreaksen krever også tunnel mellom Ørskogfjellet og Vik, samt ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua – til ekstrem samlet kostnad.

SV går til forhandlingsbordet med kritisk holdning til dyre firefelts motorveger, samt tøffe miljø- og skattekrav. Om vi forutsetter at Støre og Vedum makter å lande et statsbudsjett med nødvendig tilslutning og på et tidspunkt legger fram et forslag om gratis overfart til øysamfunn uten annen forbindelse enn ferge – hva skjer da? Gratis ferge eller fastlandsforbindelse?

«NORSTAT-gallupen»for hele fylket tidligere i år viste at kun Aukra og tidligere Midsund hadde Møreaksen som førstevalg. Med det nye forslaget til Støre-regjeringen, får de to øysamfunnene gratis ferge forutsatt flertall i Stortinget.

Det vil bli mye billigere for storsamfunnet som her kan spare tosifret milliardbeløp.

Finansminister – her kan du spare store penger.

Fokus for stamvegene må flyttes dit de hele tiden burde vært – til «Eksportvegen» E136. E136 først – deretter E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell Arne · 15 dager siden
    «…for storsamfunnet, som her kan spare tosifret antall milliarder.» - Seriøst??? Mener du at gratis ferge for passasjerene, betyr at å drifte de tre fergesambandene, slutter å koste storsamfunnet penger? Tror nok det er behov for en viss realitetsorientering her. Storsamfunnets kostnad til drift av fergene som MA potensielt kan erstatte, dreier seg vel om hundretalls millioner årlig. Den kostnaden må nok jeg, du og alle andre skattebetalere dele på i all framtid. Den blir ALDRI nedbetalt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Freddy André Ræstad · 15 dager siden
    Tydeligvis har du ikke forstått hensikten med fergefri E39. At Otrøya og Gossen får fastlandsforbindelse er bare en bi-gevinst. Hensikten er å bygge sammen bo- og arbeidsmarkedet i fylket. Dette må til for å være konkurransedyktige også i framtiden. Du sier det blir spart penger med gratis ferger, men noen må alltids finansiere det likevel. Det blir oss skattebetalere. Og pengene som er øremerket Møreaksen går ikke til å dekke gratis ferger, men til neste prosjekt i køen på NTP.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Årbok - Nordmøre Historielag
Annonse
Årbok - Nordmøre Historielag

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Kl. 08:10: Bedriftsbesøk hos eSEA Marine AS i Kristiansund. Offshorebedrift som blant annet jobber med å hente opp avfall frå ...
Geir Gerhard Greger 7 dager siden Grødahl: – Flott at Geir engasjerer seg
Hei, Arne. Tusen takk for oppklaring og svar på mitt innlegg. Jeg hadde ikke fått med meg at kirurgien skal forsette ...
Det er jo nettopp det norske politikere vil. Især AP. Som står bak helseforetaksmodellen. Bygge ned det norske helsevesenet og ...
Vidar Hölm 7 dager siden Næringskonferanse på Smøla
Håper fastlandsforbindelse var et av temaene. 
Petter E. Olsen 8 dager siden Det einaste som er destruktivt er Møreaksen!
Kan Dahl & Co begynne å se på en fastlandsforbindelse via undersjøisk tunnel i området Aukra-Hollingsholmen? Det er sjødybder godt ...
Espen Heitmann 8 dager siden Ap halverer fergetakstene, Frp sutrer
Det er bra nå Kjølmoen, denne kampen tapte du da nesten doblet fergetakstene og skapte fergeopprøret, du klarer ikke og ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte