Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Karakteristikkene fra Frp blir stadig sterkere i fergesaken, men argumentene er like svake som før.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet kjemper for at vanlige folk langs hele kysten skal kunne reise på jobb uten å betale opp mot en hel månedslønn på fergebilletter i året, slik de ble nødt til da Høyre og Frp styrte. For oss er det viktig å prioritere det framfor flere skattegaver til dem som har mest fra før.

Derfor setter Arbeiderpartiet og Senterpartiet av nesten en halv milliard kroner i å redusere fergetakstene. Prisøkninga på seks prosent i oktober kompenseres, og vi får stoppa Høyreregjeringas plan om å øke fergetakstene med ytterligere 12,7 prosent fra nyttår. På toppen av det setter Arbeiderpartiet og Senterpartiet ned prisene med ytterligere 11,7 prosent!

Fakta er dermed at Støreregjeringa på tre uker gjør mer for å redusere fergetakstene enn det Frp og Høyre klarte på åtte år. Denne handlekraften står i sterkt kontrast til da Frp styrte samferdselsdepartementet. Da gikk jo fergeprisene bare opp.

«Svakt argument, hev stemmen», sies det. Og det er vel denne mangelen på gode argumenter som tvinger Frp til å rope så høyt som de klarer. Frank Sve (Frp) kombinerer manglende regneferdigheter med sterke påstander om løgn, uten at han klarer å belegge egne påstander med annet enn feilinformasjon. Til og med Helge André Njåstad (Frp) prøver å komme Sve til unnsetning. Men selv om det ropes høyt, er argumentene akkurat like dårlige.

For fakta står. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gjort mer på tre uker for å redusere fergetakstene enn Høyre og Frp klarte på åtte år. Og da Frp selv styrte samferdselsdepartmentet, gjorde de ikke noe annet enn å sette fergetakstene opp.

Både Sve og Njåstad hevder at Ap/Sp går inn for å redusere fergetakstene med bare 5% fra nyttår. Jeg har derfor tillatt meg å spørre samferdelsminister Nygård (Ap) om dette stemmer. Ministeren har nemlig ikke anledning til å lyve, i motsetning til Frp-representanter som skriver leserbrev.

Hvis ministeren avkrefter Sve og Njåstad sin påstand, bør begge beklage. For såpass redelighet bør det være i politikken. Imens fortsetter Arbeiderpartiet og Senterpartiet jobben med å halvere fergetakstene og skape trygge Arbeidsplasser, gode skoler og en verdig eldreomsorg i hele Norge.

For nå er det vanlige folk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 2 år siden
    Det er bra nå Kjølmoen, denne kampen tapte du da nesten doblet fergetakstene og skapte fergeopprøret, du klarer ikke og forandre fakta i denne saken selv om du tydeligvis går på autorepeat, det eneste du oppnår er og skade deg selv og AP

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse