Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 april 2022 09:08
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvor snål Kinn kommune er - omtrent som om Kristiansund og Smøla danner Grip kommune uten Aure! Noe lignende i sentrale deler av Sunnmøre, mon tro?
Illustrasjonen viser hvor snål Kinn kommune er - omtrent som om Kristiansund og Smøla danner Grip kommune uten Aure! Noe lignende i sentrale deler av Sunnmøre, mon tro?
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært mange eksempel på store sprik mellom folkets og politikernes oppfatninger. Vårt demokrati er jo slik at folket velger politikerne, og at de skal styre lokalt og nasjonalt på vegne av velgerne. Problemene oppstår når det blir utakt mellom folkeflertallet og politikerne.

Et illustrerende eksempel er forrige regjering sin store reformiver. Fylker og kommuner ble slått sammen til både fornuftige og særdeles ufornuftige enheter – eksempelvis fylket Viken og kommuner som Kinn i tidligere Sogn og Fjordane.

Annonse
Annonse

Det var flertall i Flora kommune, et klart mindretall i tidligere Vågsøy, og et enda klarere NEI i Bremanger til den nye kommunen.

Bremanger fikk medhold, og fikk fortsette som egen kommune. Politikerne i Vågsøy trosset folkets klare vilje i en folkeavstemming, og derved ble Kinn kommune realitet. Krydderet i dette eksempelet er at Bremanger geografisk ligger mellom tidligere Vågsøy og Flora – de to henger bokstavelig ikke sammen.

Annonse
Annonse

Det er utakt også på andre områder enn sammenslåing av kommuner og fylker. Lokalt har det også vært harde fronter knyttet til vindturbiner på Haramsøya, kloakkrenseanlegg på Kvasnes, sykehus i nordfylket og mangt annet. Innen samferdsel er det E136 (Ålesund–Dombås), «bypakker» med tilhørende innkreving av bompenger, og selvsagt den friske kampen og fjordkryssingen av Romsdalsfjorden som får størst oppmerksomhet.

I 2019 utførte analyselskapet Sentio en undersøkelse om folkets mening om undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. Kun 16,5% ønsket undersjøisk tunnel som jo er Møreaksen sin løsning.

I 2021 ble fylkets klart største meningsmåling gjennomført av Norstat. Etter et visst påtrykk om formulering og omfang, ble undersøkelsen nullstilt og utvidet til å gjelde samtlige kommuner i Møre og Romsdal. Norstat vektet i forhold til antall innbyggere pr kommune, kjønn, alder osv. slik at de 4002 svarene skulle gi så representativt resultat som mulig. Romsdalsaksen ble klar vinner foran «fortsatt fergedrift» og Møreaksen på tredjeplass.

Håper at den økonomisk sett desidert største saken i fylket får fokus ved lokalvalget høsten 2023. Kan en avstemming om fjordkryssingen knyttes til valget? I så fall må politikerne flagge sin mening i god tid før valget, og forhåpentligvis akseptere og respondere på folkets svar.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse