Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
06 april 2022 09:08
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvor snål Kinn kommune er - omtrent som om Kristiansund og Smøla danner Grip kommune uten Aure! Noe lignende i sentrale deler av Sunnmøre, mon tro?
Illustrasjonen viser hvor snål Kinn kommune er - omtrent som om Kristiansund og Smøla danner Grip kommune uten Aure! Noe lignende i sentrale deler av Sunnmøre, mon tro?
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært mange eksempel på store sprik mellom folkets og politikernes oppfatninger. Vårt demokrati er jo slik at folket velger politikerne, og at de skal styre lokalt og nasjonalt på vegne av velgerne. Problemene oppstår når det blir utakt mellom folkeflertallet og politikerne.

Et illustrerende eksempel er forrige regjering sin store reformiver. Fylker og kommuner ble slått sammen til både fornuftige og særdeles ufornuftige enheter – eksempelvis fylket Viken og kommuner som Kinn i tidligere Sogn og Fjordane.

Annonse
Annonse

Det var flertall i Flora kommune, et klart mindretall i tidligere Vågsøy, og et enda klarere NEI i Bremanger til den nye kommunen.

Bremanger fikk medhold, og fikk fortsette som egen kommune. Politikerne i Vågsøy trosset folkets klare vilje i en folkeavstemming, og derved ble Kinn kommune realitet. Krydderet i dette eksempelet er at Bremanger geografisk ligger mellom tidligere Vågsøy og Flora – de to henger bokstavelig ikke sammen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er utakt også på andre områder enn sammenslåing av kommuner og fylker. Lokalt har det også vært harde fronter knyttet til vindturbiner på Haramsøya, kloakkrenseanlegg på Kvasnes, sykehus i nordfylket og mangt annet. Innen samferdsel er det E136 (Ålesund–Dombås), «bypakker» med tilhørende innkreving av bompenger, og selvsagt den friske kampen og fjordkryssingen av Romsdalsfjorden som får størst oppmerksomhet.

I 2019 utførte analyselskapet Sentio en undersøkelse om folkets mening om undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. Kun 16,5% ønsket undersjøisk tunnel som jo er Møreaksen sin løsning.

I 2021 ble fylkets klart største meningsmåling gjennomført av Norstat. Etter et visst påtrykk om formulering og omfang, ble undersøkelsen nullstilt og utvidet til å gjelde samtlige kommuner i Møre og Romsdal. Norstat vektet i forhold til antall innbyggere pr kommune, kjønn, alder osv. slik at de 4002 svarene skulle gi så representativt resultat som mulig. Romsdalsaksen ble klar vinner foran «fortsatt fergedrift» og Møreaksen på tredjeplass.

Håper at den økonomisk sett desidert største saken i fylket får fokus ved lokalvalget høsten 2023. Kan en avstemming om fjordkryssingen knyttes til valget? I så fall må politikerne flagge sin mening i god tid før valget, og forhåpentligvis akseptere og respondere på folkets svar.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse