Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Neste år vil Arbeiderpartiet og Senterpartiet halvere fergetakstene. I tillegg foreslår vi å gjøre en rekke samband gratis. I motsetning til Frp, prioriterer vi vanlige fergereisende framfor sentralisering, privatisering og salg av Norge.

Det virker nesten litt lenge siden nå – tida da hele kyst-Norge reiste seg i protest mot at Høyre og Frp veltet stadig større takstøkninger over på de fergereisende. Som vanlig var det ingen som toppet Frp i å spille dobbelt.

Annonse
Annonse

I de fylkene de satt i opposisjon, fremmet de forslag – gjerne uten inndekning – vel vitende om at fylkene ikke hadde noen mulighet til å ofre skoleelever og veistrekninger for å dekke opp for manglende bevilgninger fra Oslo.

Der Frp bestemte, som på Stortinget, justerte de med hard hånd opp fergetakstene år for år, samtidig som fylkeskommunene ble prioritert ned. Og slik gikk det i åtte år. Frp økte fergetakstene jevnt og trutt, helt til de, nærmest i panikk, gikk inn for reduksjon etter at Arbeiderpartiet hadde programfestet å halvere fergetakstene.

Annonse
Annonse

Men nå er det Arbeiderpartiet og Senterpartiet som styrer på Stortinget. Og mens Frp later som om en kan sløse helt uhemmet med oljepenger uten konsekvenser for renter, arbeidsplasser og vanlige folk, er alle ansvarlige partier ærlige på at vi nå er i en tid der det må prioriteres strengt i norsk økonomi. Og da er det selvsagt mange gode formål man ikke klarer å få prioritert penger til.

I tøffe tider må vi prioritere det viktigste – og i motsetning til Frp mener vi i Arbeiderpartiet og Senterpartiet at halverte fergetakster og gratis ferger til mindre øysamfunn er verdt å bruke penger på.

Vi setter gode skoler, en verdig eldreomsorg og forutsigbarhet for fergereisende, framfor sentralisering, privatisering og salg av Norge.

Vi i Arbeiderpartiet og Senterpartiet bygger trygge fellesskap med plass på ferga også for folk med dårlig råd.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDet betyr at E39 Vik-Molde er prioritert for oppstart første seks år. God helg til deg også.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøVi får konkludere medat vi ikkje blir samde om kva som er konklusjonen i SVV sitt innspel til ny NTP. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrTabell 4.3 på side 49 har 14 kolonner (inklusive de med kun grafikk), hvor kolonne 2 angir navnet på prosjektet. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTabell 4.3, kolonner for avsette midler periode 23-. Der finn eg ikkje beløp. Kanskje tar eg feil?
Terje Sundsbø 3 dager siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenHvilke penger finnes allerede for fastlandsforbindelse til Gossen? Tror du pengene til Kjerringsundet vil være tilgjengelig? Fastlandsforbindelse til Otrøya og ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrI tabell 4.3 på side 49 er det ulike tall for «Lønnsomhet» og «Kostnad». Hvilken kolonne mener du angir avsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse