Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Grytten Finnøy
Ytring
13 oktober 2022 10:33
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den definerte fergefrie strekningen ifb. Romsdalsfjorden var og er fremdeles mellom Ålesund og Bergsøy.

Ikke Ålesund, Vik i Tomrefjord, under Midfjorden, opp til Otrøy, over Julsundet til Julbøen og derfra til Bolsønes i Molde.

Annonse
Annonse

Folk flest skjønner og aksepterer at man bygger tunneler der dette er det mest hensiktsmessige.

Folk flest unner og forstår også øysamfunnet sitt ønske om en enkel, lokal fastlandsforbindelse. Også etter at gratis ferge nå er blitt ett alternativ.

Men bygg ikke en av verdens dypeste undersjøiske tunneler for kjøretøy, med doble løp, for en samlet ÅDT på langt under 3000.

Annonse
Annonse

Bygg heller ikke en av verdens lengste hengebroer, dimensjonert for fire felt, for en samlet ÅDT på langt under 3000.

Slus heller ikke gjennomgangstrafikken helt unødvendig rett gjennom Molde by og langs hele Fannefjorden/Fannestranda.

Listen over ulemper med omveien er lang, veldig lang. Det kan nevnes at tidligere innsolgte argumenter som felles bo- og arb. marked er blitt avkledd som tuftet på feil grunnlag, der dette er avslørt som direkte misvisende. Rett og slett ett salgsargument som er avslørt som ren bløff. Det samme om kost/nytte effekter. Tar man med miljøhensyn, myke trafikanter og ikke minst katastrofe potensialet hvis en større ulykke skulle oppstå 350 meter under havet (å hevde at en slik tunnel er blant verdens sikreste, føyer seg også inn i rekken av Møreaksen-bløffer), så dekker dette litt av listen med ulempene ifb. omveien.

Lykken er at folk flest er oppegående mennesker og med korrekt informasjon innser de fleste at luftslottet Møreaksen er og forblir et luftslott.

Skal forresten tro om en enkel, lokal fastlandsforbindelse ville stått ferdig i dag, over 30 år etter, hvis ikke ideen om å dra hoved stamveien E39 helt ut av kurs, hadde dukket opp?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse