Den definerte fergefrie strekningen ifb. Romsdalsfjorden var og er fremdeles mellom Ålesund og Bergsøy.
Ikke Ålesund, Vik i Tomrefjord, under Midfjorden, opp til Otrøy, over Julsundet til Julbøen og derfra til Bolsønes i Molde.
Folk flest skjønner og aksepterer at man bygger tunneler der dette er det mest hensiktsmessige.
Folk flest unner og forstår også øysamfunnet sitt ønske om en enkel, lokal fastlandsforbindelse. Også etter at gratis ferge nå er blitt ett alternativ.
Men bygg ikke en av verdens dypeste undersjøiske tunneler for kjøretøy, med doble løp, for en samlet ÅDT på langt under 3000.
Bygg heller ikke en av verdens lengste hengebroer, dimensjonert for fire felt, for en samlet ÅDT på langt under 3000.
Slus heller ikke gjennomgangstrafikken helt unødvendig rett gjennom Molde by og langs hele Fannefjorden/Fannestranda.
Listen over ulemper med omveien er lang, veldig lang. Det kan nevnes at tidligere innsolgte argumenter som felles bo- og arb. marked er blitt avkledd som tuftet på feil grunnlag, der dette er avslørt som direkte misvisende. Rett og slett ett salgsargument som er avslørt som ren bløff. Det samme om kost/nytte effekter. Tar man med miljøhensyn, myke trafikanter og ikke minst katastrofe potensialet hvis en større ulykke skulle oppstå 350 meter under havet (å hevde at en slik tunnel er blant verdens sikreste, føyer seg også inn i rekken av Møreaksen-bløffer), så dekker dette litt av listen med ulempene ifb. omveien.
Lykken er at folk flest er oppegående mennesker og med korrekt informasjon innser de fleste at luftslottet Møreaksen er og forblir et luftslott.
Skal forresten tro om en enkel, lokal fastlandsforbindelse ville stått ferdig i dag, over 30 år etter, hvis ikke ideen om å dra hoved stamveien E39 helt ut av kurs, hadde dukket opp?