Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Terje Grytten Finnøy
Ytring
13 oktober 2022 10:33
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den definerte fergefrie strekningen ifb. Romsdalsfjorden var og er fremdeles mellom Ålesund og Bergsøy.

Ikke Ålesund, Vik i Tomrefjord, under Midfjorden, opp til Otrøy, over Julsundet til Julbøen og derfra til Bolsønes i Molde.

annonse

Folk flest skjønner og aksepterer at man bygger tunneler der dette er det mest hensiktsmessige.

Folk flest unner og forstår også øysamfunnet sitt ønske om en enkel, lokal fastlandsforbindelse. Også etter at gratis ferge nå er blitt ett alternativ.

Men bygg ikke en av verdens dypeste undersjøiske tunneler for kjøretøy, med doble løp, for en samlet ÅDT på langt under 3000.

annonse

Bygg heller ikke en av verdens lengste hengebroer, dimensjonert for fire felt, for en samlet ÅDT på langt under 3000.

Slus heller ikke gjennomgangstrafikken helt unødvendig rett gjennom Molde by og langs hele Fannefjorden/Fannestranda.

Listen over ulemper med omveien er lang, veldig lang. Det kan nevnes at tidligere innsolgte argumenter som felles bo- og arb. marked er blitt avkledd som tuftet på feil grunnlag, der dette er avslørt som direkte misvisende. Rett og slett ett salgsargument som er avslørt som ren bløff. Det samme om kost/nytte effekter. Tar man med miljøhensyn, myke trafikanter og ikke minst katastrofe potensialet hvis en større ulykke skulle oppstå 350 meter under havet (å hevde at en slik tunnel er blant verdens sikreste, føyer seg også inn i rekken av Møreaksen-bløffer), så dekker dette litt av listen med ulempene ifb. omveien.

Lykken er at folk flest er oppegående mennesker og med korrekt informasjon innser de fleste at luftslottet Møreaksen er og forblir et luftslott.

Skal forresten tro om en enkel, lokal fastlandsforbindelse ville stått ferdig i dag, over 30 år etter, hvis ikke ideen om å dra hoved stamveien E39 helt ut av kurs, hadde dukket opp?

annonse

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

jon ingar eik 1 timer siden Møreaksen, tidenes skandale!
Ja Møreaksen er tidenes skandale, men følle prosjektet og den enda lengre omveien Hafast er mange ganger verre som ett ...
@Terje G. FinnøyDen raskeste veien er Møreaksen. Omveien er Romsdalsaksen, som også gir minst vei for pengene. Dine referanser til rette linjer ...
@Terje SundsbøMed dine uttalelser så sår du nettopp tvil om integriteten og seriøsiteten til Norstat.Og det samme gjelder vedr. KS2/del. 1 ...
@Terje G. FinnøyDet tragikomiske er det cel du som stpr for, men  flott at du nå benytter de samme referanser til SMP ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Møreaksen, tidenes skandale!
@Rolf Erik PedersenDu lyver så det renner av deg. Jeg har aldri påstått at 80% er for Møreaksen. Jeg har vist til ...
Terje G. Finnøy 17 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDette nærmer seg en tragikomedie. Der det er forunderlig hvordan du vrir og vender, der du tilpasser din tillit/ikke tillit ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte