Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det finnes ingen grunn i verden til at politikerne i Kristiansund skal søke om tillatelse til å kreve bompenger fra innbyggere og næringsliv for veier som er statens ansvar.

Innfartsveien til Kristiansund er en riksvei, og hvis den ikke holder mål er det statens ansvar å sørge for en vei med god nok kapasitet. Uten bompenger.

Annonse
Annonse

Det er typisk rødgrønn bilfiendtlig politikk å dytte økte kostnader på innbyggerne.

Jeg vil minne innbyggerne på Nordmøre om at FrP har fått fjernet bompengene på Nordmøre. Først kom Ketil Solvik Olsen hit for å rive bomstasjonen mellom Astad og Knutset og senere besøkte Sylvi Listhaug oss for å få en slutt på innkrevingen ved Atlanterhavstunellen.

Når ulykkene toppet seg ved flyplasskrysset fikk vi bygd en ny og trafikksikker rundkjøring der. Vi bevilget også midler til ny RV70 mellom Tingvoll og Meisingset, og nå bygges ny E39 fra Halsa og nordover til over 2 milliarder på grunn av våre bevilgninger, og selvsagt uten bompenger.

Annonse
Annonse

Er det noen som tror at dette ville ha skjedd med dagens regjering?

Distriktspolitikk handler om å sørge for at folk og næringsliv kan ha sin hverdag her. Da er bilen faktisk en nødvendighet. Bompenger i Kristiansund med 25.000 innbyggere er ikke i nærheten av en nødvendighet. Det er ren fiendtlig politikk som ikke fører noe annet med seg enn at folk får mindre muligheter for å komme seg fra A til B.

Tror noen at det kommer til å bli 10-minutters avganger med kollektiv om det innføres bompenger her? Med den regjeringen som nå styrer så reduseres jo overføringene til fylkene, og de rødgrønne i dette fylket har vel ikke fremmet noe forslag om å kjøpe inn nye busser som skal flomme inn til hverken byene eller distriktet for øvrig. 11,5 millioner er vel det de skal kutte busstilbudet med i 2023.

Hvis byens politikere vil utvikle byen, og sørge for at folk fra både egen og andre kommuner skal handle i kommunen så avviser de denne strutsepolitikken. I tillegg til at alt har blitt alt for dyrt for vanlige folk så sliter også næringslivet nok. En handelsbarriere rundt byen er det siste vi trenger nå.
Politikere som vil byen og regionen vel, bør ta flyet ned til Oslo-gryta og sørge for nødvendige bevilgninger til å bygge de veiene vi må ha.

Det byen trenger er flere bedrifter, flere innbyggere og mer liv og røre. Da starter vi ikke med å ta inngangspenger for å komme til byen vår.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse