Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 mars 2023 11:36
Del på Facebook
Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det planlagte prosjektet over Kjerringsundet sitt møte med KS2 ble brutalt.

Omregnet til satser for bompenger sammenlignet med ferge, ble resultatet T/R Aukra–Molde med rabatt for fossil-bil slik: ferge kr 78–140. Bompenger: kr 385 (Kjerringsundet + Julsundbrua + tunnel til Molde) Dersom lovnaden fra Ap og Sp om gratis ferge for øysamfunn uten fastlandsforbindelse blir reell – da øker jo differansen ytterligere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ilandføringen av gass til Nyhavna på Gossen har gitt Aukra økonomiske muskler som de fleste kommuner kan misunne. De har tidligere garantert for å bidra årlig med 80 million kroner – beløpet har økt, og må økes ytterligere som konsekvens av at de nye kostnadene fra KS2 for Kjerringsundet nå er 4,7 mrd! Trolig må Aukra kommune nå bidra med nærmere 140 million årlig i 20–30 år.

At kostnadene for Kjerringsundet er basert på kortreist stein fra Tautratunnelen må nevnes. Den undersjøiske tunnelen er slett ikke uproblematisk, og Julsundbrua har også sine utfordringer. Det er behovet for stabilitet for brua, og sikkerhet/rømning for den gigantiske undersjøiske tunnelen. Alt er mulig, men det har sin pris. Det er store sprik blant fagfolk som har vurdert kostnadene – spesielt knyttet til tunnelen grunnet lengde, dybde, brann/rømning og sikring mot bevegelse i grunnen m.m.

Annonse
Annonse

Det er mulig at flertallet i Aukra og tidligere Midsund fortsatt mener at både forbindelsen over Kjerringsundet og Møreaksen bør bygges. Kanskje synes de også at det er greit at Aukra øker garantibeløpet og at gratis ferge er dårlig erstatning i forhold til Møreaksen.

Det var faktisk et solid flertall blant befolkningen i Aukra og tidligere Midsund i den omfattende undersøkelsen Norstat utførte i 2021. At Møreaksen kom dårligst ut i samtlige andre kommuner i fylket endrer ikke det faktumet – men, det gir en klar pekepinn.

At Aukra kommune vil bidra i så stor grad er prisverdig, men samtidig et tankekors. Den omtalte undersøkelsen fikk 4000 svar fra samtlige kommuner i fylket – fordelt i henhold til antall innbyggere, og andre parametre som kjønn og alder. Spørsmålet var om man ønsket fortsatt fergedrift, Møreaksen eller Romsdalsaksen som fremtidig kryssing av Romsdalsfjorden.

Resultatet fra undersøkelsen for hele fylket ble at kun 23 prosent ønsket Møreaksen. Derved et klart signal fra folket – Møreaksen er uønsket. Aukra og tidligere Midsund kommune utgjør kun 2 prosent av fylkets befolkning – men, må det ikke lyttes til de øvrige 98 prosentene knyttet til E39 gjennom fylket?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Kostnadsøkningene skyldes prisøkninger som følge av krigen i Ukraina. Det må jo bety at andre samferdselsprosjekter utsettes for det samme. I hvor lang tid vil denne krigen og kostnadsøkningene vare?

    Det er et solid flertall for Møreaksen på Stortinget, fylkestinget i M&R og i alle berørte kommuner.

    Noen som fortsatt tror at ferge er løsningen for framtiden? https://www.rbnett.no/nyheter/i/P40A7R/disse-fem-ferjesambandene-faar-faerre-avganger .

    Molde-Vestnes kan få tre færre avganger.
    Sølsnes-Åfarnes kan få 11 færre avganger.
    Aukra-Hollingsholm kan få tre færre avganger.
    Solholmen-Mordalsvågen kan få tre færre avganger.
    Molde-Sekken kan få tre færre avganger.

    Dessuten blir det mindre penger til vei når fergedriften blir dyrere:

    https://www.veier24.no/artikler/det-er-blitt-dyrere-a-holde-fergene-i-gang-og-da-blir-det-241-5-mill-mindre-til-vei/523497 .
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Gjør med ferger som vi gjør med vei og påtvunget kringkastingsavgift, bak fergeutgifter inn i skatt. Vi betaler kringkastingsavgift uten å kny, vi betaler veiavgift uten å kny, så hvorfor ikke også fergeavgift :) Fiks ferdig , no problem :) Har alt sendt tips til samferdselsminiser om dette :)  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Det du foreslår er vel bare en økning av veiavgiften. Fergene er jo en del av veinettet.

      Det er bedre å erstatte disse nærmest årlige fergeopprørene, og isteden kreve flere fergeavløsningsprosjekter. Som Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Du får samme svert her, som e gav deg i TK : Langt der i fra, heller ferger uten betaling, enne feler rådyre veisamband! Tar heller en liten økning i veiav giften da, enn enda en svindyr bomvei. Takke meg til ferga! Selv du må vel synes det er greit å spare flere titalls tusen i året på gratis ferge enn en da en svindyr bomvei, som neppe blir nedbetaltt FØR du er ferdig med bilkjøring! Det er rett og slett GALSKAP å presse vanlige lønniner og enda verre, de som ikke har så mye å rutte med, til å måtte bruke en så dyr vei. Tro meg, mange blir fastlåst til sine egne øyer med enda en bomvei, det er IKKE er et reelt behov for det!, kun et prestisjebehov! Japp, jeg sa det, og står for det, for det er det der er blitt, prestisje!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Din sammenligning halter. Du ønsker at staten skal ta regningen for ferger, men at bilistene skal ta regningen ved fergeavløsningsprosjekter. Hvis staten tar regningen for fergene er det også logisk at de tar regningen for fergeavløsningsprosjektene.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Vel, men det er vel ikke realiteten er det vel? Kan vel si at det vil bli en ca pris på ca 300 kr for en passering uten autopass, er du ikke enig? Er ikke mye gratis det, og du, som jeg VET at staten ikke tar den, så MA eller RA bir gratis fra dag 1, men ferger kan bakes inn i veiavgiften vi alt betaler. For sier du det slik, skulle vel i grunn ALLE bomveier i dette lange landet vært gratis pga den høye veiavgiften vi alle betaler alt... Ikke sant? 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Politikerne i samferdselsutvalget i fylket ga onsdag en viktig avklaring på vegen videre for å få bygget Kjerringsundet mellom øyene Gossen og Otrøya. Av 13 medlemmer i samferdselsutvalget stemte 10 for å gå videre med Kjerringsundet-planene. De tre som stemte mot var Carl Johansen (MDG), Jan Steinar Engeli Johansen (Frp) og Anne Marie Fiksdal (Frp).

    https://www.rbnett.no/nyheter/i/WR8zya/vi-maa-unne-folk-paa-oeyene-aa-faa-fastlandsforbindelse.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Gjør med ferger som vi gjør med vei og påtvunget kringkastingsavgift, bak fergeutgifter inn i skatt. Vi betaler kringkastingsavgift uten å kny, vi betaler veiavgift uten å kny, så hvorfor ikke også fergeavgift :) Fiks ferdig , no problem :) Har alt sendt tips til samferdselsminiser om dette :)  
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Kostnadsøkningene skyldes prisøkninger som følge av krigen i Ukraina. Det må jo bety at andre samferdselsprosjekter utsettes for det samme. I hvor lang tid vil denne krigen og kostnadsøkningene vare?

    Det er et solid flertall for Møreaksen på Stortinget, fylkestinget i M&R og i alle berørte kommuner.

    Noen som fortsatt tror at ferge er løsningen for framtiden? https://www.rbnett.no/nyheter/i/P40A7R/disse-fem-ferjesambandene-faar-faerre-avganger .

    Molde-Vestnes kan få tre færre avganger.
    Sølsnes-Åfarnes kan få 11 færre avganger.
    Aukra-Hollingsholm kan få tre færre avganger.
    Solholmen-Mordalsvågen kan få tre færre avganger.
    Molde-Sekken kan få tre færre avganger.

    Dessuten blir det mindre penger til vei når fergedriften blir dyrere:

    https://www.veier24.no/artikler/det-er-blitt-dyrere-a-holde-fergene-i-gang-og-da-blir-det-241-5-mill-mindre-til-vei/523497 .

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse