Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
02 mars 2023 09:36
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Paul Andreas Hofseth har i Sunnmørsposten 20.02.2023 et motinnlegg til en kommentarartikkel av Geir Strand i Sunnmørsposten. Der påpeker Strand helt korrekt at om man sier nei til Møreaksen, så vil den bevilgningen heller ikke komme andre samferdselsprosjekter i vårt fylke til gode. Dette synes tungt å erkjenne for Hofseth.

Kostnadene for Møreaksen anslår Strand til 20-30 milliarder, hvor nylige kostnadsestimat fra Statens vegvesen ligger omtrent midt i dette intervallet. Hofseth derimot mener kostnaden blir minst 40 milliarder, uten nærmere begrunnelse, og at det betyr full stopp for andre prosjekter i fylket. Det er uklart om Hofseth mener en slik kostnadsøkning bare rammer Møreaksen.

Annonse
Annonse

Eventuelle kostnadsoverskridelser dekkes ikke inn fra andre bevilgninger i NTP, eller over fylkeskommunens budsjett. Statens bevilgninger i NTP er på prosjektbasis, ikke fylkesvis. Det er altså ikke slik at om Møreaksen bygges, så hemmer det øvrige samferdselsprosjekter i fylket.

Tvert imot. Møreaksen avløser tre fergesamband, hvorav to er fylkets ansvar. Siden fergedriften ikke er fullfinansiert fra staten, så sparer faktisk fylkeskommunen penger om Møreaksen bygges. Trafikken på disse tre fergesambandene er dobbelt så stor som trafikken på Eksportveien gjennom Romsdalen. Stoppes Møreaksen så stoppes dessuten finansieringen av den mest trafikkerte delen av Eksportveien, som har felles trasé med Møreaksen fra Ålesund til Vestnes.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det Hofseth egentlig er bekymret for, er finansieringen av trinn 2 Ålesund–Vik på Møreaksen. Derfor vil han av ren egoisme stoppe trinn 1 Vik–Molde, og håper at Eksportveien E136 fra Ålesund blir prioritert av Stortinget isteden. Han har ikke forstått at rekkefølgen på trinn 1 og 2 er valgt fordi de vil være ferdigstilt omtrent samtidig, siden trinn 1 krever lengst byggetid. Dessuten er reguleringsplanene for trinn 1 ferdig, men ikke for trinn 2. Det er svært ulogisk å vente med å bygge den delen som allerede er klar for bygging, det er ingen tjent med.

Hofseth mener at kostnadene med å pendle i jobb mellom byene blir for store til å gi vekst og utvikling av bo- og arbeidsmarkedet for Ålesund og Molde. Han nevner ikke alternativene. Fortsatt ferge vil så absolutt ikke gi kortere reisetid, og stadig dårligere framtidige fergetilbud vil heller ikke bedre disse forhold. Når bompengeperioden er over, blir Møreaksen uslåelig.

Ny E39 gjennom fylket har vært utredet i minst 10 år, og Møreaksen er det desidert beste alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden. Møreaksen gir kortest reisetid mellom Ålesund og Molde, den har lavest kostnad sett i forhold til at veien også avløser hele tre fergesamband, gir fastlandssamband til to store folkerike øyer, og sparer dermed fylkeskommunen for enorme beløp. En gigantisk besparelse Hofseth konsekvent overser. Det er helt ulogisk.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Vanlig det at om et prosjekt blir stoppet, så går de pengene tilbake til investorer. Ikke noe å lage stur om, helt ok at MA blir stoppet for min del!  Så kan heller SSv bruke de midlene som ikke ble brukt på MA, til å forbedre andre fra før av dårlige og rasfarlige veier i landet,  det er MER behov for mer midler til rassikring på utallige veier i landet.Og alle vet at det er viktigere enn en ny vei, der det alt eksisterer andre fra før av trygge alternativer.  Så NEI  til MA og JA til rassikting av farilge veier i landet. Jepp, er mange av de her i fylket også, som dessverre blir nedprioriterte. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Om MA blir stoppet, er det M&R fylkeskommune som må ta regningene for fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen. Da blir det svært lite igjen til andre samferdselsprosjekter her i fylket, som rassikring, i svært lang tid framover.

      Om MA blir stoppet rykker andre prosjekter i NTP fram i køen, slik som flere InterCity prosjekter i mer folkerike regioner, eksempelvis på Østlandet. Det er dit pengene da havner.

      Heldigvis for fylket, så blir ikke MA stoppet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Du vet at Aukra kommue har en ganske stor sum disponibelt til en fastlandsforbindelse ja? Så det blir ikke bare  på fylkeskommunen som du påstår, glem ikke det du.  Så det blir nok midler til rassikring her i fylket også.   Og hva så om andre prosjekter rykker frem ,, det kan være ting som det er større behov for enn MA, for den er få som ser behov for...  Det går ferger, glem ikke det.  Og nei, ikke kom med dette det blir mindre fergeavganger. Vet du, det har det vært før også, og folk tålte det. Må man , så må man :)  JA, til ferge, NEI til MA :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Du synes det er greit med færre fergeavganger. Men du er ganske alene om å mene dette – bare les avisene og alt skriveriet om Fergeopprør. Det betyr at det ikke er greit med færre fergeavganger. At det har vært færre fergeavganger tidliger blir et tåpelig argument. Mener du at det ikke har vært trafikkøkning? Alle argumentene dine faller i grus.

      At fylkeskommunen må betale for fastlandsforbindelsene til Aukra og Misund vil gå ut over fylkesøkonomien. Det er ikke den enkelte kommune som betaler for slikt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Som nevnt, Aukra kommue har SELV gått ut og sagt de har midler å bidra med til fastlandsforbindese. Dette er IKKE mitt argument! Så tåpelig av deg å skrive det, når det har vært i media for noen år siden.  Og jeg vet jeg ikke er alene om å mene det, og det har ingen ting med trafikkøning å gjøre, det er et tåpelig argument fra deg. Om de kutter 3 avganger i den tiden det er lite til ingen trafikk fra før av, har det ingen verdens ting å si for trafikkøking! Det samme gjender jo for bussavganger, har jo vært en jevn nedgang der og over flere år, men ingen har gjort opprør over det. !  Man tilpasser seg til det tilbudet man har.  Og en ting til, du vet at om man kutter gratisferger, kommer planalgte fergekutt tilbake tror du? Det tror ikke jeg...  Ja, og enda en ting..... Det siste du skriver : "At fylkeskommunen må betale for fastlandsforbindelsene til Aukra og Misund vil gå ut over fylkesøkonomien. Det er ikke den enkelte kommune som betaler for slikt." Hvorfor LYVER du til meg? Du skriver som kommentar til en annen i Tidens krav : "Terje Sundsbø error reply Leif Sunde for 11 timer sidenthumb_up (3)
      Aukra kommune har påtatt seg å betale størstedelen. Kanskje så mye som 3,7 milliarder av totalt 4,7 milliarder kroner i verste fall. Nordøyvegen kostet totalt sett mer for fylkeskommunen, og dekker færre innbyggere.

      https://www.rbnett.no/nyheter/i/mQzKzg/kan-koste-aukra-opptil-1-milliard-kroner-mer" TRODDE DU jeg ikke ville se dette? Shame om you ass! Snakk om å bæsje seg selv på leggen!!! ( screenshot er tatt av dette OG av din kommentar i TK! ) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn  

      Den som bæsjer på leggen er du – Jeg har jo vist til disse tallene tidligere da jeg skrev: «Aukra kommune har påtatt seg å betale størstedelen. Kanskje så mye som 3,7 milliarder av totalt 4,7 milliarder kroner i verste fall. Nordøyvegen kostet totalt sett mer, og dekker færre innbyggere. https://www.rbnett.no/nyheter/i/mQzKzg/kan-koste-aukra-opptil-1-milliard-kroner-mer

      Når det gjelder fylkesveier så er dette fylkeskommunens ansvar – ikke den enkelte kommune. I dette tilfellet har imidlertid Aukra gått inn og dekker størstedelen. Kanskje Ålesund kommune burde har gjort det samme for Nordøyvegen?

      Jeg ser at du mener fergeopprøret er noe tøv, og at man må tilpasse seg det tilbudet man har. Som nevnt tror jeg du her er i mindretall med en slik mening.

      Og når det gjelder færre bussavganger, så har vel det sin naturlige forklaring. Fler og fler benytter privatbil og sykkel.

       
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Nærmest årlig er det fergeopprør. Før var det i protest mot prisene, nå er det i protest mot et magert rutetilbud. Det er bedre å kjempe for flere fergeavløsningsprosjekter enn årlige fergeopprør til evig tid. Da får vi også en permanent stopper for all råkjøringen for å rekke stadig sjeldnere fergeavganger. Møreaksen avløser tre fergesamband, og staten betaler regningen for fylkeskommunen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 23 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse