Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal er det største næringsfylket (per innbygger). Samferdselspolitikk er utrolig viktig ikke bare for næringslivet, men også for privatpersoner, dette er ingen mer tydelig på enn Fremskrittspartiet.

Samtidig som Fremskrittspartiet bygger ut de beste og tryggeste veiene ønsker andre partier å bygge ut galskapens vegprosjekt Møreaksen som er historiens sløseriprosjekt.

Annonse
Annonse

E39 Veibust–Blindheim–Moa har en årlig døgntrafikk (ÅDT) på over 20.000 og er en dødsvei med 4 dødsulykker bare det siste året. Dette er et veiprosjekt som må prioriteres – ikke bare for å møte behovet med den store trafikken, men enda viktigere, for å gjøre veien tryggere.

Eller hva med E136 Ålesund–Bjorli, som er fylkets viktigste eksportvei, og i dag dessverre blitt en av landets farligste veier!

Annonse
Annonse

Istedenfor ønsker noen få å prioritere Møreaksen som har en ÅDT på 2292 biler i døgnet og som kan komme opp med å koste mellom 40-50 milliarder kroner om den skal bygges.

En NORSTAT gallup, for øvrig den største som var gjennomført noensinne i vårt fylke, viser at rundt 75% ikke ønsker møreaksen. Norsk lastebileierforbund er også imot prosjektet og Administrerende direktør Geir Mo har selv sagt at tunnelene har et enormt katastrofepotensial. Når innbyggerne ikke ønsker prosjektet og næringslivet mener det vil lede til katastrofe – hvorfor krever enkelte at den fortsatt skal bygges?

Fremskrittspartiet ønsker å prioritere de veistrekningene som vil gi trygghet til både næringsliv og innbyggerne og gir mest nytteverdi for samfunnet. Møreaksen vil kun være ufattelig dyrt, trafikkfarlig og bygges for svært få trafikanter.

Fremskrittspartiet vil skrinlegge Møreaksen og prioritere viktige veiprosjekt som:

  • E136 Ålesund–Bjorli
  • E39 Veibust–Blindheim–Moa
  • Voldatunnelen
  • Rv. 15 Strynefjellet m/arm til Geiranger
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Enda et skrekkeksempel på at Frp sin valgkampstrategi er basert på å så splid og misnøye. Frp oppkonstruerer konflikter som ikke eksisterer, basert på Fake News.

    *Møreaksen konkurrerer ikke med E136 Eksportveien. Det er Møreaksen som finansierer Eksportveien der den har størst trafikk, Ålesund – Vestnes.
    *Møreaksen og fergefri E39 stopper ikke utbedringen av E39 Veibust – Blindheim – Moa.
    *Møreaksen stopper heller ikke RV15 Strynefjellet.
    *Skrinlegging av Møreaksen hjelper ingen av disse prosjektene. Tvert imot, det vi gå ut over utbedringen av Eksportveien der det er størst trafikk.

    Møreaksen er blant de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene i NTP, har langt større trafikkgrunnlag enn Eksportveien. Fergekøer koster samfunnet flere hundre millioner hvert eneste år.

    Frp sin virkelighetsbeskrivelse er hinsides fakta. ÅDT på de tre fergestrekningene på Møreaksen er over dobbelt så stor som ÅDT på Eksportveien gjennom Romsdalen. De tre fergestrekningene hadde i 2019 ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT Bjorli vest 1.941 kjøretøy.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Terje .. jeg burde vente til RR også har vært på banen. Men siden det er helg så starter jeg den nå. A..... men !!!! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Tror du må lese KS2 for Kjærringsundet. 
      Da få du en pekepinn hvordan konsekvensene blir for folk flest.
      Den forteller hvilke negativ nytteverdi som blir resultatet. I tillegg sier den klart og tydelig hvordan ÅDT blir.
      Møreaksen vil ikke bedra til noe som helst for E136.  Møreaksen er vel, Vik - Molde?
      Ålesund, og forbi Sjøholt, har vel ingenting med ditt hjertebarn å gjøre? Eksportveien,  er en ulykkesbelastet veistrekning, i motsetning til Vestnes-Molde. Hvordan vil forsvare at Møreaksen skal prioriteres før E136?
      Bevilgningene til SVV og Nye Veier kommer fra samme statsbudsjettet. Kanskje burde Nye Veier fått mer av bevilgningene, og SVV mindre?
      Du som er så opptatt av kostnadene på fergekøene, kan sikkert dokumentere tallene dine for de 3 fergestrekningene Møreaksen er tenkt å erstatte?
      Eller er det et tall som er tatt ut av luften?
      Møreaksen vil ta et enormt innhogg i Samferdselsbudsjettet. 
      Bruk heller energien til å få alle de som fått verv, spesielt på Stortinget,  å fjerne den mest usosiale skatten som fins.
      Skatten som får ÅDT til å kanskje halveres!
      Er forretningsreiser viktigere,  en pendler reiser?
      Hvordan vekter du disse?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Du bør lese hva samferdselsutvalget i fylket sier om KS2 for Kjærringsundet – 10 av 13 går for fortsettelse av prosjektet.

      Konsekvensene for folk flest er at de får en døgnåpen fastlandsforbindelse. Ikke en fergestengt bom i over 85% av tiden. Når bompengeperioden er over er den gratis for alle.

      Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. Den har felles trasé med Eksporttvegen fra Ålesund til Vestnes, det inkluderer også Sjøholt og Ørskogfjellet. Denne strekningen på Eksportveien mister sin finansiering om Møreaksen stoppes.

      Nye Veier AS får en indeksregulert årlig pott på om lag 6 mrd. Ingen politiker har innflytelse på hvordan Nye Veier AS prioriterer disse midlene på sin portefølje av prosjekter.

      Kostnadene i forbindelse av fergekø er beregnet av Transportøkonomisk institutt, og var for en del år tilbake kalkulert til over 700 mill. pr. år for hele Norge. Fergene i M&R utgjorde brorparten.

      Møreaksen er inne i NTP, hvor mange prosjekter har en langt større kostnadsramme.

      Mener du at de som pendler til jobb er mindre viktig enn andre trafikanter?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Arne Almaas Jeg tror ikke RR bruker mer tid på disse ferdigproduserte innleggene fra Frp: «Fabrikkert retorikkparti».

      Men jeg tipper han har et svar til ditt innlegg.

      Du kan lese denne mens du venter:

      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/117770-frp-kontra-virkeligheten-20230306
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Og så det ikke litt påfallende og sier mye , om at bak Folkeaksjonen MuM (Møre uten Møreaksen), nei til Møreaksen gjennom Vestnes, Romsdalsaksen (Sekkfast) og Ja til fortsatt fergedrift over Romsdalsfjorden» ble startet av Romsdalinger, i Romsdal. Det er et paradoks i grunn, når både RRog TS påstår at alle vil ha MA. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 1 år siden
    Når det gjeldet omveien (MA) og enkeltes forsøk på å stadig dra fogderistrid kortet, så er det kanskje på sin plass å minne om at samtlige av fb gruppene «Folkeaksjonen MuM (Møre uten Møreaksen)», «nei til Møreaksen gjennom Vestnes», «Romsdalsaksen (Sekkfast)», «Ja til fortsatt fergedrift over Romsdalsfjorden», «Ikke ødelegg Fannestranda. Nei til firefelts vei i Molde» ble startet av Romsdalinger, i Romsdal.

    Å nevne fogderistrid blir mildt sagt en forunderlig vinkling av fakta.

    At resten av fylket etterhvert har våknet og fått opp øynene for hva som var i ferd med å skje på bakrommene i og rundt Molde, av enkelte med helt spesielle særinteresser, er veldig bra.

    Og snøballen ruller nå heldigvis i disfavør til omveien. Tiden jobber rett og slett imot omveien.

    Og kunne det vært slik at med bedre alternativ i utgangspunktet, så ville man sett en helt annen holdning vedrørende samarbeid på tvers av fogderiene?

    Ser man f.eks. på firmaet Møreaksen AS og rollen dette firmaet har fått spilt, dvs. firmaet som tidligere hadde foretaksnavn Haram - Midsund - Aukra Tunnelselskap A/S, samt historikken ifbm. sentrale personer som har jobbet for omveien, kan man virkelig lure på hvem som er årsaken til at det tar flere ti-år for å få gjennomført prosjekt i fylket vårt.

    Kanskje det har vært bedre å skilt mellom lokale behov og fremtidige stamvei løsninger gjennom fylket vårt?

    Noe å reflektere litt over?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 2 timer siden Er fergefri E39 realistisk?
Fornuftige refleksjoner Paul!  Det som blir det aller viktigste er å bytte ut regjeringen i september 2026, slik at fornuften ...
Ketil Strand Andersen 7 dager siden Anbefales å ta et besøk til Kvernes
Nå forstod jeg hvorfor det kalles stavkirke!
@Terje SundsbøPunk 1 og 2. Premissene i påstanden er ufullstendig. Vart spørsmålet komplettert med kostnaden for kvar passering målt opp mot ...
@Geir Ole SætremyrHvorfor svarer du ikke på de spørsmålene du får? Det du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste ...
@Terje SundsbøEg peika på at Trude Brosvik sa meir. Ja  ho ville ha rassikring av Tokagjelet også. Så det er korrekt. ...
@Terje SundsbøHar du lest protokollen frå Fylkestinget der dei behandla RTP?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse