Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
26 august 2023 21:11
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I mai skrev jeg et leserinnlegg med tittelen «Egosentriske sunnmøringer», som Sunnmørsposten ikke har publisert. Nå har 1. nestleder i Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, sunnmøringen Frank Sve (Frp) et innlegg i Sunnmørsposten 11.08.2023 som til fulle underbygger en slik beskrivelse.

Frank Sve (Frp) er bestyrtet over hvor mye penger som er brukt til planlegging av Møreaksen, og tror at det knapt er brukt penger på planlegging av Eksportveien. Hvorfor spør Frank Sve (Frp) aldri om hvor mye utredningene av Romsdalsaksen har kostet? Er det riktig å belaste Møreaksen for kostnadene fra utredningene av Romsdalsaksen, et prosjekt som er avvist av Stortinget for lenge siden? Når skal Frank Sve (Frp) forlange at utredningene av Romsdalsaksen stoppes øyeblikkelig?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Frank Sve (Frp) mener at det er Trinn 1 på Møreaksen, strekningen fra sørsiden av Romsdalsfjorden og til Bolsønes i Molde, som hindrer all veibygging på Sunnmøre de neste 12 årene. Sve hevder at Møreaksen har «torpedert» absolutt alle andre veiprosjekter. Spesielt planleggingen av Eksportveien E136 Ålesund – Bjorli, og ikke minst forbi Sjøholt.

Frank Sve (Frp) har altså ikke fått med seg at planleggingen av Fergefri E39 Møreaksen fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde også omhandler trinn 2 på Møreaksen, derunder E136 Ålesund-Vestnes, altså store deler av Eksportveien. Han har heller ikke oppfattet at fjordkryssingen på E39 Møreaksen erstatter 3 ulike fergesamband, med dobbelt så stor trafikk som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen.

Sve har heller ikke oppfattet at byggetiden for trinn 1 på Møreaksen er om lag 10 år, og må starte 6 år før trinn 2 som har byggetid på 4 år, hvis hele Møreaksen skal ferdigstilles samtidig. Da har Ålesund kommune 6 år på å fullføre reguleringsplanene på trinn 2 av Møreaksen, Ålesund-Vestnes.

Annonse
Annonse

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann hevder å vite at om Trinn 1 på Møreaksen skulle bli bygd, så vil det gå tiår på tiår før fylket igjen kommer i posisjon til nye veiprosjekter. Dette er tøv. Tildelingen av midler i Norsk Transportplan skjer ikke fylkesvis, men på prosjektbasis. Det er dypt tragisk at 1. nestleder i Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget ennå ikke har forstått dette.

Om Trinn 1 på Fergefri E39 Møreaksen stoppes, så vil ikke disse pengene kunne brukes fritt til andre veiprosjekter her i fylket. Disse midlene vil gå til gryteklare og høyt prioriterte prosjekter i NTP i andre deler av landet. Det er intet mindre enn en tragedie at Frp sin samferdselspolitiske talsmann ennå ikke har forstått dette. Og fortsetter å villede velgerne.

Det vi andre derimot forstår, er at Frank Sve (Frp) her blottlegger hensikten med å stoppe Møreaksen. Han vil ikke at pengene skal gå til veier i Romsdal, og spesielt ikke til statlige fergeavløsningsprosjekter for Otrøya og Gossen. Han vil isteden ha pengene til veier på Sunnmøre. Faktisk er det så viktig for ham å stoppe fergefri fjordkryssing på Romsdalsfjorden, at han vil påføre Møre og Romsdal fylkeskommune gigantregningene med fergeavløsningsprosjektene for disse to store øyene, med langt flere innbyggere enn på Nordøyene. Det leder til mindre – ikke mer – veibygging i resten av fylket.

Jeg har tidligere utfordret Sve til å svare på meningsmålingene omkring Møreaksen, der flertallet av folket ønsker en fergefri fjordkryssing. Og at i Molde kommune ønsker over dobbelt så mange Møreaksen framfor Romsdalsaksen som fergefri fjordkryssing. Jeg har også utfordret Sve til å henvende seg direkte til kontrollmyndighetene for å få svarene på alle hans tvilsomme antydninger om urent spill omkring Møreaksen.

Nå utfordrer jeg Sve til å lage en oversikt over alle store veiprosjekter i Romsdal i senere tid, tilsvarende oversikten som Sunnmørsposten gjorde, og sammenligne hvor midlene til veibygging har gått her i fylket. Jeg våger å foregripe svaret – Sunnmøre har forsynt seg grådig. Jeg vil minne Sve om at både fylkespolitikere og stortingspolitikere må ha et helhetlig syn, deriblant på veibygging. Et slikt krav gjelder også for egosentriske stortingspolitikere fra Sunnmøre.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 måneder siden
    Frank Sve (Frp) sprer Fake News. Bevilgningene i NTP skjer ikke på fylkesbasis. Sve bedriver bevisst villeding av velgerne. Og de lettlurte biter på.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse