I diverse kommentarfelt på FB så sporer debatten litt av. Det som gjelder nå er kommuneplanens arealdel (arealplan) som skal opp til 4. gangs behandling (endelig behandling) 28.08.2023.
Det har vært arbeidet med revidering av arealplan siden 14. november 2019. Denne omfatter hele Kristiansund kommune og behandler mange større og mindre arealdisponeringer i hele kommunen. Den har vært behandlet 3 ganger i Hovedutvalg plan og bygning og skal opp til 4. gangs behandling på mandag, deretter sendes arealplan til Bystyret for godkjenning. Blir denne godkjent av Bystyret blir dette den gjeldende arealplan som er et styrende dokument for fremtidige reguleringsplaner.
I 3. gangs behandling var det kommet inn en ny sak, delområde nr. 55, presentert med den misvisende tittelen som «Areal mellom Fløyveien og Idrett». Dette ble presentert i Tidens Krav 26. april av leder i Hovedutvalg Plan og bygning som: «parkeringsplassen på sørsiden av Idrettsplassen i Fløyveien foreslås avsatt til nærings og kontorformål».
Blir arealplan, slik den ser ut til å bli presentert, godkjent av Bystyret så er dette området av Idrett tapt. Muligheten for et nærmiljøanlegg som kan skinne er er da borte.
I kommentarfeltene på Facebook har leder i Kristiansund Arbeiderparti vært aktiv. Han snakker på inn- og ut-pust om vedtaket i formannskapet om «salg»/overføring av området til Kongens Plass Eiendom (et kommunalt heleid eiendomsselskap). Det er riktig som han sier at i vedtaket ligger det en betingelse om at arealet kan overføres tilbake til Kristiansund Kommune (ikke helt gratis) dersom det ikke blir noe av det «planlagte» kontor/parkeringshuset. Det er også riktig at det i vedtaket ikke automatisk ligger inne en godkjennelse. Først må Kongens Plass Eiendom presentere og søke, så må prosjektet gjennom den vanlige godkjenningsprosessen. Men selv om arealet tilbakeføres til kommunen så ligger det der klart for eventuelle andre prosjekter som måtte dukke opp.
Det går en rød tråd gjennom innstilling fra kommunedirektøren, behandlingen i Hovedutvalg plan og bygning og vedtaket i Formannsskapet. Da er det ikke vanskelig å spå utfallet av en fremtidig søknadsprosess.
Jeg snakker om arealet og ikke eiendom fordi dette området som ligger som friområde/område til idrettsformål både i gjeldende arealplan og reguleringsplan for Clausenengen heller ikke er skilt ut med et eget bruksnummer. Dette er en merkelig saksgang som det vil bli reagert på dersom delområde nr. 55 blir omregulert til kontor/næringsformål.
Kommuneadministrasjonen har heller ikke oppfylt lovpålagte krav om informasjonsplikt for delområde nr. 55. Det er latterlig langt fra tilstrekkelig med en liten annonse om «Begrenset høring og offentlig ettersyn av Kommuneplanens arealdel 2020–2032» med henvisning til å lete på kommunens nettsider for det tilfellet at enkeltpersoner og organisasjoner kan bli berørt.
Arbeiderpartiet og Senterpartiet har flertall i Hovedutvalg plan og bygning og det er spennende å se hva disse to styringspartiene stemmer på mandag og ved behandling i Bystyret den påfølgende uken. Vil de stå ved den tvilsomme prosessen vedrørende delområde nr. 55 eller stemme i henhold til valgløfter/partiprogram.