I disse dager er det skolestart for alle barn og unge. Og for 6-åringene som nå starter et 13 års løp og vil bruke store deler av sin oppvekst i skolen, vil trygghet og trivsel kanskje være det viktigste. Skolene er godt forberedt på å ta imot disse små med sine forventninger og inntrykk. Og stort sett skapes det trivsel, lek og læring for de aller fleste.
Men det evige spørsmålet er; hvordan skape trivsel og trygghet for alle i skolen og hvordan avdekke og fjerne truslene for at alle skal ha en trygg skolehverdag? Det er selvsagt flere ytre årsaker til mistrivsel, mobbing og uro, men det må skolen ha ressurser og kompetanse til å finne ut av.
Nylig er det beregnet et anslag elever som sliter med skolevegring, og det går ut på at cirka 10.000 elever sliter med det i Norge. Tallet er økende og årsakene er mange.
Det som sjeldent blir direkte snakket om og som er beskrevet i opplæringsloven er: «Skolen har en omsorgsplikt for elevene i skoletiden og har derfor ansvar for å gi elevene omsorg mens de er på skolen». SV mener tolkningen av og innholdet i skolens omsorgsplikt er avgjørende for utformingen av skolehverdagen. Foruten behovene som er beskrevet i opplæringsloven som beskyttelsesbehov, læringsbehov og behov for helsehjelp mener vi i SV at barns behov som er beskrevet i Barnekonvensjonen som emosjonelle og sosiale behov og ernæringsbehov, må være styrene for omsorgen i skolen.
Skolene utøver omsorgsplikten så langt ressursene og kompetansen rekker. Det vil s at både penger og kompetanse er mangelvare med de utfordringene skolen har i dag.
Med ujevne mellomrom ser vi medieoppslag hvor skoler og skoleeier (kommuner) ikke har medvirket til å yte omsorg til enkelte elever. Det har også resultert i dommer og erstatningssaker.
Også Kristiansund har det vært saker hvor elever ikke har fått lovpålagt opplæring og omsorg fra sin skole. For noen år siden ble en enkeltsak presentert i media og forelagt kommunens klageorgan og kommunens kontrollutvalg. Slike saker er selvsagt uheldig både for skoleeier, foresatte og eleven selv. At saken ble offentlig var trolig fordi pårørende følte seg maktesløs og at partene tolker GDPR og PVF (personvernreglene) ulikt. SV mener slike saker unngås best ved å satse på skolen både økonomisk og med økt kompetanse.
Det er nå stor debatt om at det kan bli et nasjonalt forbudt mot elevenes mobilbruk i skoletida. At mobiltelefoner er en trussel for trivsel i skolen burde vært kjent for de fleste. Igjen er det teknologien som trumfer menneskene. Likevel er det mange elever som føler trygghet ved å ha mobilen i veska si. Denne debatten bør engasjere alle som er opptatt av skole og elevenes trygghet.
Skolenes omsorgsplikt omfatter også trygge skoleveier og trygge uteområder. På det viset er vi alle som er trafikanter på skolevei og i skolenes nærområder også forpliktet til å gi skolebarna trygg vei til og fra skolen.
Kristiansund SV mener en god skole er det viktigste oppgaven til kommunen og vi går til valg på en bemanningsnorm i skolen som gir færre barn pr. voksne i skolen, flere helsearbeidere og andre yrkesgrupper inn i skolen og en ordning med skolemat i skolen. Dette er viktig for å opprettholde god omsorg og et godt læringsmiljø i skolen.