Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Kjære Stortingsrepresentanter. La oss slå fast Lillestrøm er ikke distrikts Norge.

Det kan iallfall se ut til at byråkrater innenfor ring 1 sitter med det inntrykket, vi må si at vi opplever at fylkes Stortingsrepresentanter gjør det vi har valgt de til å gjøre.

Annonse
Annonse

Ja litt flåsete er det, men ikke mer flåsete enn vedtaket om at det er forbudt med diselgeneratorer på elektriske ferger for å kunne produsere strøm.

Må med en gang si at Møre og Romsdal INP, ikke har noe imot tiltak som reduserer miljøutslipp, som igjen kan ha påvirkning på klima. Men slike vedtak bør være tuftet på konsekvenspolitikk. Ikke fordi Parisavtalen sier det.

Møre Og Romsdal er et av fylkene i landet som er mest avhengig av ferger. Det er mange av fylkes befolkning som daglig er avhengig av ferger til jobb. Men dette er bare en del av hverdagen. Det er et helsevesen som er sentralisert, det er familier som er spredd og vi har kulturtilbud, som også har en tendens til å bli lagt til større sentra for å samle flest mulig i salen. Ikke minst det er mange i livets siste fase som man gjerne vil ta farvel med.

Fergene som i de siste årene er bygget med elektrisk drift, med dieselaggregat/generator, som ladder batteriene ved strømbrudd m.m. Er ferger som er tilpasset slik at en kan opprette et ganske trygt tilbud i fylket. Disse fergene gir den tryggheten befolkningen i små utkantkommuner trenger, noe som er med på å redusere fraflytting fra disse kommunene. De fleste av oss trodde at dette var fremtiden, en ferge som både tilfredsstiller Parisavtalen og EU samtidig som de sikrer regulariteten selv når strømmen blir borte.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men slik er det dessverre ikke. På møte i Samferdselsutvalget i Fylket ble det fra fylket opplyst at ingen av de nye fergene som er bygget og satt i drift, er godkjente etter dagens krav. Krav som er vedtatt av det politiske miljøet innenfor Ring 1 i Oslo. Iht. Parisavtalen er det kun elektrisk drift som er godkjent, uten back-up.

Alle som husker orkanene for noen år tilbake der store områder av Møre og Romsdal var uten strøm og nett i dagevis. Slike situasjoner og naturkatastrofer vil komme tilbake. Da trenger vi at noen har stilt krav, og fått gjort tiltak, slik at skadene på folk og dyr blir minst mulige. (konsekvenspolitikk)

Vi i Møre og Romsdal INP vil jobbe for at vi skal ha en best mulig beredskap i fylket, og i resten av landet. Dette gjelder ikke bare i fergedrift, men og på alle andre felt der en må ha gode reserveløsninger på buss og tog. Eller med tanke på den tiden vi går inn i brøyting med elektrisk redskap. Ikke minst på annen infrastruktur, men det får bli en annen diskusjon.

Men hva med sikkerheten til de som faktisk er om bord på disse fergene, som besetning og passasjerer? Det er et krav i skipsfarten at det skal være back-up systemer. Selv på ei ferge som «bare» krysser en fjord, kan det skje black-out. Man har behov for reserveløsninger.

Møre og Romsdal INP kan på ingen måte være med på en slik kraftig reduksjon av beredskapen i fylket. Tiltak vi antar også vil øke fraflyttingen fra distriktene og øke presset i sentrale deler av fylket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse