Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vegar Vaag, leder for Averøy INP
Ytring
30 mai 2024 13:56
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er ingen tvil i mitt hode om at den alarmerende økningen i ruskjøring i Kristiansund skyldes de foregående regjeringers nedprioritering av narkotikasaker. Denne politikken har ført til en skremmende og fortvilende normalisering av stoffer som kokain på utesteder. Politiet har fått klare beskjeder om å ikke prioritere slike saker, noe som nå tydelig reflekteres i økningen av narkotikabruk på utesteder og ruskjøring på veiene.

Den nylige aksjonen, som Tidens Krav skrev om, hvor politiet og Utrykningspolitiets etterretningspatruljer avdekket rekordmange ruskjørere i Kristiansund, er et skremmende tegn på hvor utbredt problemet er. At hele 14 av de 15 ruskjørerne som ble tatt var påvirket av narkotika, viser at vi står overfor et enormt samfunnsproblem som krever umiddelbar handling. Det er verdt å merke seg at kontrollen bare varte i 12 timer, noe som gjør funnene enda mer bekymringsverdige. Politiets innsats denne helgen er beundringsverdig, men de avdekkede tilfellene representerer sannsynligvis bare toppen av isfjellet.

Annonse
Annonse

Narkotikabruken på utesteder og den påfølgende kjøringen i ruspåvirket tilstand utgjør en stor fare for trafikksikkerheten. Mørketallene er sannsynligvis skremmende høye, og vi kan ikke akseptere at så mange liv settes i fare på grunn av manglende prioritering fra myndighetenes side. Derfor er det gledelig å se at politiet i det minste klarer å ta noen av dem som kjører i påvirket tilstand. Disse ønsker vi absolutt ikke på våre veier.

Oddbjørn Solheim, politistasjonssjef i Ålesund, setter dette problemet i perspektiv: "Narkotikakriminaliteten har dessverre ikke representative tall. Her har våre folkevalgte ønsket en endret ruspolitikk. En politikk som vi dessverre erfarer fører til at stadig flere, spesielt ungdom, får en oppfatning av at narkotika er mindre farlig enn alkohol. Vi opplever også at ungdom tror at narkotika har blitt lovlig. Og så lenge det er til eget bruk - så skal ikke politiet prioritere dette. Narkotikamisbruk skal kommunen og helsevesenet ha ansvar for, i form av bl.a. rådgivning og behandling av den enkelte. Politiets empiri (erfaring) viser imidlertid at svært mange brukere også selger narkotika, og dette må vi reagere mot. Det må ikke være tvil om at politiet er enig i at rusavhengige skal få behandling for sine rusutfordringer, og ikke straff, noe som også er en praksis politiet har forsøkt å bidra til i mange år" (kronikk i PolitiForum).

Industri- og næringspartiet (INP) deler også denne bekymringen og mener at dagens rus- og rehabiliteringspolitikk er lite fungerende. INP støtter intensjonene i den pågående rusreformen, hvor tyngre rusavhengige ikke skal straffes for å inneha egne brukerdoser, men tilbys behandling. Samtidig mener vi at ungdom under 18 år og andre som eksperimenterer med stoff og ikke betraktes som tyngre avhengige, ikke skal komme inn under de nye bestemmelsene. INP vil jobbe for at politiet og kommunene med de lokale helsetjenestene får de nødvendige verktøyene, skoleringen og midlene for å håndtere denne reformen på en god måte før den innføres. Partiet støtter også tiltak nasjonalt og internasjonalt for å stoppe illegal innførsel og omsetning av tunge narkotiske stoffer, som fører med seg mye kriminalitet og vold.

Annonse
Annonse

INP er kjent med at omsetning og forbruk av narkotiske stoffer er størst og økende blant de mest ressurssterke i samfunnet. De understreker at lover og regler skal håndheves likt også for denne gruppen, og henviser til deres tanker om behandlingsforløp for dem som søker hjelp for å komme ut av sitt rusproblem.

Som forelder til ungdommer som snart skal ut på de samme utestedene, er denne utviklingen spesielt bekymringsverdig. Tanken på at mine egne barn kan bli utsatt for et miljø hvor narkotikabruk er normalisert og akseptert, er dypt urovekkende. Vi har alle et ansvar for å sikre at de kommende generasjonene ikke vokser opp i en kultur hvor narkotika florerer og risikoen for å møte påvirkede sjåfører på veiene er høy. Det er avgjørende at vi som samfunn tar dette problemet på alvor.

Vi må kreve at myndighetene endrer sin prioritering og gir politiet de nødvendige ressursene til å bekjempe narkotikabruk. I tillegg må vi alle være årvåkne og ansvarlige, melde fra når vi ser noe mistenkelig, og oppfordre våre nærmeste til å unngå å kjøre i ruspåvirket tilstand.

Bare ved å samarbeide kan vi gjøre veiene våre tryggere for alle. La oss støtte politiets arbeid og kreve handling fra våre ledere. Dette er et problem som påvirker oss alle, og det er på tide at vi tar et standpunkt mot ruskjøring og narkotikabruk.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøMed ei dobling av kostnaden fram mot ei eventuell sluttføring i 2040 er det relativ enkel matematikk. Så er spørsmålet ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du antar at bompengene t/r Vik-Molde blir kr. 1.000,- med Møreaksen. Tiden vil vise hvor mye du ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik eg tolkar utrekninga er satsane basert på 2022 prisar etter P50 kalkyle. Så kan det vere at prisauke utover ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBompengesatsene som KS2-analysen opererer med er basert på at alle kostnadsøkninger utelukkende finansieres med bompenger. Altså ikke en bompengeandel på ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøBompengesatsen som KS2 rekner det til er nesten 500 kroner i snitt t/r Vik til Molde.  Har ikkje grunn til ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu viser til kostnadsøkningene beregnet i KS2-rapporten, men bruker lavere bompengesatser enn som er angitt der? Hvor mye lavere er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse