Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
03 oktober 2024 17:31
Del på Facebook
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I 2010 ba samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) Statens vegvesen utrede Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, for å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. E39 er europaveien oppstykket med flest fergesamband, alle stengt med bom det meste av tiden.

Flere deler er nå fergefri, bl.a. med Ryfast (Ryfylket/Agder), i tillegg er byggingen av Rogfast (Rogaland) i gang. Neste prosjekter er HordFast (Hordaland/Vestland)) og Møreaksen (Møre og Romsdal). Disse var prioritert i forrige NTP som Høyre står fast ved, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil stoppe Fergefri E39 før den kommer til Vestland.

Annonse
Annonse

Nygård (Ap) omfordeler midlene fra Fergefri E39, Livsnerven på Vestlandet, til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, bl.a. mellom hjembyene til finansminister og samferdselsminister. Istedenfor forutsigbarhet har regjeringen gjort NTP til et lotteri, en ønskeliste der det å hilse hjem veier tyngst. Det er urimelig å omfordele midlene til jernbaneprosjekter i sentrale innlandsstrøk, der slik infrastruktur er mye billigere enn på Vestlandet.

Av de 10 kommunene med lengst årlig gjennomsnittlig kjørelengde pr. personbil ligger over halvparten på Østlandet (tidligere Viken fylke), der det også er mest jernbane. Frihet til å kunne velge mellom bil og tog minsker ikke bilkjøringen – den er størst der det går flest tog. Av de 10 kommunene med kortest årlig kjørelengde er 9 øykommuner, der hverdagsveiene hovedsakelig er stengt med bom. Om togtabellen ikke er synkron med egne reiseplaner kan man ta bil, uten å møte på en stengt bom. Slik verdifull fleksibilitet er ikke alle forunt.

For at flere skal forstå hva ferge innebærer, bør virtuelle fergebommer på ulike veier på Østlandet innføres. Bommene åpnes i korte perioder synkront med faktiske fergeruter, der fergebommen i løpet av en uke typisk er stengt rundt 85% av tiden. Parkering i de virtuelle fergekøene er gratis, men å vente er ikke kostnadsfritt. Etter bommen er fartsgrensen lav i mange kilometer.

Å tilpasse seg fergerutene er ofte forgjeves, da mange biler foran ikke gjør det. Få arrangementer starter eller slutter synkront med fergetabellen. Resultatet er stressede sjåfører som panisk prøver å rekke fram før bommen lukkes, og farlige situasjoner oppstår. I Møre og Romsdal står den mest innbringende fotoboksen et par kilometer før fergeleiet på E39 i Molde. Radarkontroller medfører tapt førerkort for enkelte som forgjeves prøvde å rekke en ferge.

Noen av de som kommer tidsnok oppdager likevel å ikke komme med fordi fergen er full. Eller at avgangen er kansellert, enten på grunn av uvær, mannskapsmangel eller tekniske problemer. Med 40-50 år gamle ferger er tekniske problem ikke uvanlig, og reservefergene er enda dårligere. Øyboere må til tider nøye seg med passasjerbåt som reserve. Slikt må simuleres i de virtuelle fergebommene. Når hverdagsveiene kun blir åpen for fotgjengere vil nok protestene komme også på Østlandet, selv om de passerer gratis.

Ferger på fylkesveier medfører store utgifter for fylkene, som ikke dekkes fullt ut av staten. Slike kostnader må belastes fylkene der de virtuelle fergebommene står. Om bompasseringene er gratis øker de virtuelle kostnadene for fylkeskommunene. Dette vil typisk dreie som om flere hundre millioner kroner hvert år – til evig tid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Batteriene på el-fergene lades den korte tiden bilene kjører av og på, det krever kostbare ekstreme ladehastigheter. Årlig brukes mange millioner kWh på en fergestrekning, store mengder elektrisitet blir dermed frigitt den dagen fergen avløses av tunnel eller bro. Å snakke om disse kostnadene er politisk ukorrekt.

Frp's leder Sylvi Listhaug ønsker å ta hele landet i bruk. Det gjøres ikke med hverdagsveier stengt 85% av tiden. Distriktspolitikk er for sent når distriktene er avfolket. Framtidsutsiktene forvitres når fergeavløsningsprosjekter stoppes, og uforutsigbare utsettelser er kostbare. Som når en fergekai må flyttes ut av et overfylt bysentrum om Fergefri E39 forskyves. En betydelig og unødvendig ekstrakostnad. Minst én av de virtuelle fergebommene må plasseres i et bysentrum for å illustrere slike effekter. En dyr bomflytting betalt med nye bompenger, som ikke gir oftere åpen vei.

Fergeavløsningsprosjekter på Vestlandet erstatter ferge med tunnel eller bro, enten over fjorder eller til øyer. I slik topografi er veibygging svært kostbar sammenlignet med Østlandet. Der bygges i tillegg jernbane, utenkelig langs Vestlandskysten. Jernbanebygging er fullt ut statlig finansiert, uten bompenger. For riksveier må fylkeskommunene garantere for bompengeandelen, en kostnad svært ujevnt fordelt mellom fylkene.

Høsten 2020 sørget opposisjonspartiene Sp, Frp, Ap og R flertall for at staten skal overta garantiansvaret. Ett av mange stortingsvedtak som ikke er gjennomført. Foreløpig kan staten overta inntil 50% garantiansvar på nye riksveier. Om en fylkeskommune har havnet på Robek-listen vil riksveiprosjekter gjennom fylket havarere, da fylkeskommunen ikke kan påta seg garantiansvar.

De samfunnsøkonomiske analysene av fergeavløsningsprosjekter er ubrukelige, noe tidligere leder av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal Kristin Sørheim (Sp) har påpekt:

«Generelt viser dette at gode kommunikasjonar utvidar bu-, arbeids- og serviceregionar, og at ferjeavløysingsprosjekt betyr mykje for mobiliteten til folk i kvardagen. Det betyr mykje at det er mogleg å skaffe kvalifisert og differensiert arbeidskraft til næringslivet og også til offentleg sektor. Det blir mogleg å pendle, det gjer det attraktivt å bu også utanfor byane. Det betyr sparte kostnader og spart tid for næringslivet og styrkar konkurransekrafta til næringslivet i fylket. ... Prognosane for slike vegprosjekt er altfor pessimistiske, både når det gjeld kostnad, betalingsvilje for bompengar og trafikkauke. Frå Møre og Romsdal fylkeskommune si side har vi påpeika dette i årevis, gjennom innspel til NTP og i arbeidet med ferjeavløysingsprosjekt, at vi kan ikkje nytte dagens modellar til å prioritere mellom samferdselsprosjekt. Det blir ikkje lagt nok vekt på næringstrafikk og heller ikkje på netto ringverknader som bu- og arbeidsmarknadseffekt, sysselsetting, turisme.»

At de samfunnsøkonomiske modellene for fergeavløsningsprosjekter er feil har vært åpenbart i flere tiår. Analysene har nærmest uten unntak konkludert med at fergeavløsningsprosjekter er ulønnsomme, at det er billigere med gratis ferge i all evighet med tre retters middag og champagne til alle reisende. Men etterkalkylene viser at fergeavløsningsprosjektene har vært en gedigen suksess. Utredningene har altså systematisk tatt feil – svaret har feil fortegn! Hver gang fergene forsvinner har lokalsamfunn og hele regioner blomstret. Med en ny vår når bompengene opphører.

Møre og Romsdal fikk i år bare 0,25 prosent av samferdselsmidlene i NTP, etter at Møreaksen ble utsatt. «Ikkje ei krone er tapt» ifølge Frank Sve (Frp), som veksler mellom å vasse i penger eller være bankerott. All erfaring viser at i nedgangstider kuttes oftest fergetilbudet først. Livsnerven Fergefri E39 Møreaksen erstatter 3 fergesamband, gjør to folkerike øyer landfast og er den raskeste traséen for flertallet som krysser Romsdalsfjorden. Trafikken på fjordkryssingen av Møreaksen er dobbelt så stor som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen. Fjerning av de største flaskehalsene, fergebommene som stenger hverdagsveiene, må prioriteres først.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
    Nå håper jeg at T.S vi svare meg og det med et rett svar. I følge Rassmuss Rassmussen  er det : "Noen av de som kommer tidsnok oppdager likevel å ikke komme med fordi fergen er full. Eller at avgangen er kansellert, enten på grunn av uvær, mannskapsmangel eller tekniske problemer. Med 40-50 år gamle ferger er tekniske problem ikke uvanlig, og reservefergene er enda dårligere. Øyboere må til tider nøye seg med passasjerbåt som reserve." I hvilke fergesambant til øyer i fylket vårt har de ferger som er 40-50 år gamle? Hvilke fergestrekker har slike gamle ferger?? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Vi har hatt våre to ferger - Kvaløy og Vengsøy - siden 2011. Og Finnøy har vært landfast via moloen, med Harøya siden 1972. De var Harøya som ble knytta til Nordøyvegen :)  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Finnøy ble knyttet til fastlandet via Nordøyvegen. Det spiller ingen rolle hvilke øyer man kjører gjennom før en kommer til fastlandet. 

      Så konklusjonen er fortsatt at på Sunnmøre (Ålesund kommune) får man tydeligvis i både pose og sekk. Finnøy er blitt landfast, og har i tillegg en bedre ferge enn Otrøya i Romsdal, som ikke er landfast.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Harøya, Fjørtofta, Haramsøya, Flemsøy(skuløya og Lepsøya ble og knyttet til fastlandet via Nordøyvegen, hvorfor nevner du ikke de? Ble da like mye lagt til på Nordøyvegen de og, som Finnøya :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Disse øyene har da ikke lenger ferge? Det var jo du selv som viste til fergen som går til Finnøy!  

      Så konklusjonen er fortsatt at på Sunnmøre (Ålesund kommune) får man tydeligvis i både pose og sekk. Finnøy er blitt landfast, og har i tillegg en bedre ferge en
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Ok, skjønner hva du mener.  det at Finnøy har blitt landfast er en naturlig del av moloen som knytter den til Harøya - som igjen er knytta til Nordøyvegen.  Det at det fortsatt er ferge fra Finnøya er på grunn av ferga der som går mellom Finnøya, Ona, Sandøya, Orta og Gossen - Og som for all framtid vil være eneste samferdselsåren den veien. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 måneder siden
    Største vrøvl jeg har sett.  Kvasifilosofi på meget høyt plan.  Møreaksen er tatt ut av NTP som prioritert prosjekt.  Selv om Høyre, SVV og Rasmus Rasmussen ønsker Møreaksen, er det ikke hjelp i.  Møreaksen er død og begravet i minst 12 år, ----men sannsynlig i evig tid!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    Her i Møre og Romsdal er det flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Nordmøre og Sunnmøre - ingen i Romsdal.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Årasken til det ligger nok i det at det både på sunnmøre og på Nordmøre er mye mer øyer og fjordarm forgreninger som må forseres... Eneste kystlandskapet romsdal har, med behov for ferge,  er ut mot Gossen, Midsund og et par øyer i selve romsdalsfjorden. Det er ikke et større mysterium enn det :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er vel ikke antall øyer og fjorder som betyr noe, men antall mennesker som berøres. Det bor langt flere på Otrøya og Gossen i Romsdal enn på Nordøyene på Sunnmøre. Og fergen over Langfjorden er nummer 3 av fylkesveiene. (3 ferger på E39 er statlige), der Frp ønsker bro betalt av staten.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Jeg skrev dette,f or å forklare at med flere fjorder og øyer som det knyttes ferge til, dess større sjangs er det for at det kan bli fergefritt. Derfor har Nordmøre og Sunnmøre flere fergeavløsningsprosjekt enn Romsdal, det er geagrafisk. Sier ikke at ikke Gossen og Modsund fortjener fastlandsforbindelse, det må de gjerne få. Jeg ville bare  vise til at det er en geografisk forklaring på hvorfor Summøre og Nordmøre har flere fergeavløsningsprosjekter.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er ikke antall fjorder og øyer som er kriteriet for å få fergeavløsning - det er hvor mange som blir hjulpet av fergeavløsningen som betyr noe. Noen av de mest folkerike øyene i fylket ligger i Romsdal. Romsdal har likevel ingen statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter, mens det finnes flere både på Sunnmøre og Nordmøre. Forklaringen er nok politisk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Der bommer du litt Terje..  her er en liten liste skrapt sammen akkurat nå med  folketall fra 2023 : Romsdals øyer  - 2000 -gosså , 2036 - Midsund. Nordmørs øyer - 2166 - Smøla, 1006 - tustna, Ertvågøya - 682, frei - 5274, Averøy 5687. Sunnmørs øyer ( har slått sammen nordøyane fra Lepsøya til Finnøya til ett tall) Nordøyane - 2732, Giske( inkl Vigra)  - 8398
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
    Frå ei havarert skute til ei som vil vere minst like utfordrande

    https://www.kystverket.no/nyheter/gar-fra-moreaksen-til-stad-skipstunnel/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu tar fullstendig feil. Eg har aldri innsett di tolking.Men eg et samd I at prosjektet I si noverande form ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrEndelig har du også innsett at KS2-analysen belaster kostnadsøkninger utelukkende med bompengefinansiering. De fleste vil forstå at dette er et ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse