Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
10 mars 2020 19:03
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Drøye 11500 har signert krav om utredning av Romsdalsaksen. Jeg var nr. 2425 i rekken, og signerte på selveste kvinnedagen i 2017 – ca. 3 måneder etter at den nye oversjøiske løsningen og selskapet Romsdalsaksen AS ble etablert. 8. mars i 2018 hadde antallet økt til ca 5200, i 2019 til ca. 7000, og ved årets kvinnedag drøye 11500 - 10743 elektronisk registrert, og ca 800 manuelt.

De to FB-sidene «Møre uten Møreaksen» (Molde) og RA/Sekkfast (Vestnes) har til sammen drøye 8800 medlemmer, mens antallet på samme tid i 2019 var 7143. Oppsittere på Fannestranda har i tillegg en langt nyere FB-side med drøye 2000 medlemmer. Dette illustrerer økende engasjement også på de såkalte sosiale medier.

Det kan ikke hevdes at samtlige på nevnte sider er tilhengere av Romsdalsaksen sin løsning, men det kan hevdes at med svært få unntak at medlemmene er mot Møreaksen sin løsning av en eller annen grunn. De få nevnte uttak er de som protesterer mot protestantene, og de må da være minst like spesielle som vi ihuga tilhengere av RA?

Foruten de åpenbare fordelene med en oversjøisk løsning, er RA-tilhengerne sterk i troen på at store penger kan spares. Utfordringen er å bevise det. En fair utredning vil gi svar.

Det naturlige må være til sist å lage et oppsett med delstrekninger og et sammendrag som folk flest kan forstå og ha tillit til – løsning, beskrivelse, kvaliteter, miljø. sikkerhet, andre relevante forhold, samt grundig vurderte kostnader for bygging og drift. Pr dato er vi ikke i en slik situasjon, og ville det ikke vært naturlig med et slikt oppsett før den endelige tosifrede milliardinvesteringen foretas?

Tidligere aksjoner som HR sin analyse knyttet til samfunnsnytte, og gallupen Sentio gjennomførte om oversjøisk versus undersjøisk kryssing ga gode svar til fordel for RA. Samspillet med E136 ble svært utslagsgivende i førstnevnte rapport. Nå er vi i gang på nytt med ny innsamlingsaksjon for å skaffe mer relevant dokumentasjon. Tiden er ikke vår venn, men håpet er selvsagt å kunne samle inn det sekssifrede beløpet i tide.

Detaljer finner du på romsdalsaksen.no. Når du først er på siden, kan du studere andre detaljer, se filmen eller kanskje signere krav om utredning av Romsdalsaksen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse