Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
15 juni 2020 02:00
Del på Facebook
Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland den 15. juni 1219. Foto: Wikimedia Commons
Volmerslaget ved Lyndanisse (Tallin) i Estland den 15. juni 1219. Foto: Wikimedia Commons

1219: Danskene regner sitt flaggs historie tilbake til slaget ved Lyndanisse, som er dagens estiske hovedstad Tallinn. Slaget sto mellom estlendere og en hær av danske korsfarere under kong Valdemar. Ifølge legenden var danskene i ferd med å tape kampen, da en tordenrøst lød fra himmelen. I det samme kom et jærtegn i form av «et hvitt kors på en ullduk» dalende ned over slagtummelen. Dette satte nytt mot i danskene, som til sist gikk seirende ut av bataljen. Mer nøkterne fremstillinger har vist til at tyske riddere fra Malteserordenen deltok i slaget på dansk side, og at «Dannebrog» kan ha blitt utformet etter inspirasjon fra riddernes ordensdrakt og flagg. Korsutformingen på det danske flagget kom til å danne mønster for de andre nordiske landenes flagg.

1844: Charles Goodyear tok patent på vulkanisering av gummi. Prosessen besto i å blande svovel inn i rå naturgummi og varme den opp under trykk. Resultatet var et hardt, elastisk og slitesterkt materiale som kunne anvendes i en lang rekke produkter – Goodyear selv brukte det først til å lage skosåler. Charles Goodyear ble aldri rik av oppdagelsen sin. Mens andre tjente formuer på den framvoksende gummiindustrien, var Goodyear i perioder så pengelens at han satt i gjeldsfengsel. Likevel var han ikke bitter over å se andre høste av det han hadde sådd. «Grunn til å beklage seg,» skrev han, «har man bare om man sår og ingen høster.» Goodyear døde i 1860. Dekkprodusenten Goodyear ble etablert 38 år senere, og har ingen forbindelse til oppfinneren.

1904: En av de verste brannkatastrofene i amerikansk historie utspilte seg på East River i New York, da den dampdrevne charterbåten «General Slocum» tok fyr med 1400 personer om bord. Båten var for anledningen leid av et kirkesamfunn fra byens tyske immigrantmiljø som skulle holde sin årlige utflukt. Bare få minutter etter avgang, da fartøyet var på høyde med East 90th Street, brøt det ut brann i et lasterom. Det mangelfulle sikkerhetsutstyret om bord bidro til katastrofens enorme omfang. Både livbelter og brannslanger viste seg å være råtne, og livbåtene var så hardt surret at de desperate passasjerene ikke fikk dem løs. «General Slocum» sank til slutt på grunt vann ved øya North Brother Island utenfor Bronx. 1021 mennesker mistet livet i ulykken, de fleste kvinner og barn.

(©NTB)

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse