I 1877 åpnet Rørosbanen med tog fra Oslo (Christiania) til Trondheim. Samme året åpnet Kristiansundsrederiet Parelius, Parelius og Johnsen en båtrute fra Kristiansund til Trondheim, som korresponderte med togruten til Oslo med den nye D/S «Statsraad Riddervold».
Onsdag og fredag gikk båten kl.08.00 fra Kristiansund med ankomst i Trondheim kl. 18.00. Fra Trondheim var det avganger torsdag og lørdag kl. 08.00 med ankomst i Kristiansund kl. 18.00. Båtens reisetid var 10 timer med 5 anløp. Disse var Laurvig i Storøren i Aure, Magerøen i Hevne, Kongsvold i Agdenes og Beian på Ørland.
«Statsraad Riddervold» hadde en lengde på 39,6 meter, en bredde på 5,5 meter og en marsjfart på ca. 11,5 knop. Passasjertallet var 298 personer. I Kristiansund var det korrespondanse med ruter til Sunndal, Surnadal og Batnfjordsøra.
Denne nye forbindelsen via båt og tog til Oslo ble en viktig omlegging i post- og passasjertrafikken fra Kristiansund til Oslo. Tidligere hadde posten gått langs den Trondhjemske postvei over fjorder og fjell, langs vann og elver og frodige bygder. Nå kom posten fram i løpet av to dager.
Etter hvert ble D/S «Hankø» og D/S «Driva» satt inn i Trondheimsruten fra Kristiansund. «Driva» ble den båten som gikk lengst i ruten, i hele 41 år, da den kunne ta med 345 passasjerer og hadde en fart på 12-13 knop. I 1950 ble den avløst av den nye og moderne sjøbussen «Aure», som trafikkerte ruten fram til høsten 1961. Ruten ble da lagt ned og posten var for lengst omlagt til tog og busser.
I 1994 ble det opprettet en hurtigbåtrute fra Kristiansund til Trondheim via Edøya, Kjørsvikbugen, Sandstad og Ørland. Den går fortsatt og er en viktig forbindelse mellom ytre Nordmøre og Trøndelag.