fbpx
Annonse
Annonse
Bibbi Bøhn, Aure
Kronikk
Bibbi Bøhn, Aure
23 april 2021 11:50
– Slik jeg oppfatter fotavtrykk er det sporene etter nattens besøk av hjort og rådyr i hagen rundt huset, skriver Bibbi Bøhn i denne kronikken. Foto: Steinar Melby
– Slik jeg oppfatter fotavtrykk er det sporene etter nattens besøk av hjort og rådyr i hagen rundt huset, skriver Bibbi Bøhn i denne kronikken. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Rundt bordet sitter engasjerte mennesker og diskuterer, jeg lytter. De representerer byggenæringen, finansmarkedet og naturvern. En spennende diskusjon om hvorledes best utføre sine yrker med lavest mulig fotavtrykk.

De bruker dette begrepet ‘fotavtrykk’ og er veldig opptatte av å finne produktive og bærekraftige løsninger.

Er et fotavtrykk positivt eller er det negativt?  Hva er egentlig et fotavtrykk?

Begrepet fotavtrykk ble først brukt av den kanadiske professoren William Rees i 1992, men det har ingen internasjonalt anerkjent definisjon.

Senere definisjoner:

  • Et økologisk fotavtrykk er en metafor som gir et tall for hvor mye produktivt jord- og vannareal våre utslipp krever. Måling av det økologiske fotavtrykket er en vanlig metode brukt som et forsøk på å få en indikator på miljømessig bærekraft.
  • Økologisk fotavtrykk målt som en gjennomsnittlig innbyggers forbruk i hvert enkelt land. Et bærekraftig forbruk ligger på 1,7 hektar.
  • Økologisk fotavtrykk måler menneskenes forbruk av naturressurser gjennom forbruk i snitt i hvert enkelt land.

Diskusjonen går om hvordan finansmarkedet f x kan bidra til å stoppe avskogingen i Amazonas.

Byggenæringen vil bruke mer trematerialer i alle bygg og basere strøm på solcellepanel.

Mye engasjement genereres og mange kreative muligheter vil bli prøvd ut og eventuelt satt i system.

Min oppfatning av fotavtrykk

Slik jeg oppfatter fotavtrykk er det sporene etter nattens besøk av hjort og rådyr i hagen rundt huset. Dype avtegninger av små klover i det dype gresset.  Kan det være bærekraftig, mon tro?

Eller den oppgåtte stien fra valnøttreet og bort til skogen. Ekornene høster i treet, så styrter de av sted med sin fangst over bakken for å lagre mat til vinteren. Frem og tilbake, frem og tilbake, fire fem stykker med alle sine små føtter, i et forrykende tempo, opp og ned i det svære tuntreet, over plenen og inn i skogen bortenfor. Under ekornlatter og ekornskravling, hver dag. Et herlig skuespill som setter godt synlige spor, ekornenes fotavtrykk.

På den andre siden av huset er et annet tydelig fotavtrykk i bakken, en ca 1 cm bred og 0,5 cm dyp sti, rett som en snor, tvers over den lille plenen. Maur som har noe for seg, vet ikke hva, men de løper der med bittesmå føtter, frem og tilbake, hele tiden. Maurens E 18. Den krever areal, er livsviktig nødvendig for maurene. Muligens et ledd i noe større som vi ikke ser?

Fra Oslo og sørover går en annen E 18. Et menneskeskapt fotavtrykk. Betegnet som avgjørende viktig for oss bilkjørere. For vi må fort frem, alltid fortere og fortere. Tryggere og tryggere. Viktig når hastigheten øker.

For hver meter bygget E 18 vei, raseres vanvittig store arealer urørt natur, dyrket mark og godt fungerende turområder. Fauna og flora jages eller elimineres i brede felt på begge sider av veien og i forbindelse med tilførselsveier i alle retninger.  Er dette bærekraftig? Er disse våre fotavtrykk strengt tatt nødvendige? Er det klokt?

Konklusjon? Ingen konklusjon. Lurer bare på hvordan vi forvalter vår klode og jordens ressurser.

Av: Bibbi Bøhn, Aure

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøNei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugDu har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøSå du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugOm Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den ...
Lama Vik 1 dager siden Sikkerhet og kostnader
@Thomas RønsaasMed Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan ...
Lars Svein Valderhaug 2 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøFor absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 64 comments
  • Lars Svein Valderhaug 38 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte