Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bibbi Bøhn, Aure
Kronikk
23 april 2021 11:50
Del på Facebook
– Slik jeg oppfatter fotavtrykk er det sporene etter nattens besøk av hjort og rådyr i hagen rundt huset, skriver Bibbi Bøhn i denne kronikken. Foto: Steinar Melby
– Slik jeg oppfatter fotavtrykk er det sporene etter nattens besøk av hjort og rådyr i hagen rundt huset, skriver Bibbi Bøhn i denne kronikken. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Rundt bordet sitter engasjerte mennesker og diskuterer, jeg lytter. De representerer byggenæringen, finansmarkedet og naturvern. En spennende diskusjon om hvorledes best utføre sine yrker med lavest mulig fotavtrykk.

De bruker dette begrepet ‘fotavtrykk’ og er veldig opptatte av å finne produktive og bærekraftige løsninger.

Er et fotavtrykk positivt eller er det negativt?  Hva er egentlig et fotavtrykk?

Begrepet fotavtrykk ble først brukt av den kanadiske professoren William Rees i 1992, men det har ingen internasjonalt anerkjent definisjon.

Senere definisjoner:

  • Et økologisk fotavtrykk er en metafor som gir et tall for hvor mye produktivt jord- og vannareal våre utslipp krever. Måling av det økologiske fotavtrykket er en vanlig metode brukt som et forsøk på å få en indikator på miljømessig bærekraft.
  • Økologisk fotavtrykk målt som en gjennomsnittlig innbyggers forbruk i hvert enkelt land. Et bærekraftig forbruk ligger på 1,7 hektar.
  • Økologisk fotavtrykk måler menneskenes forbruk av naturressurser gjennom forbruk i snitt i hvert enkelt land.

Diskusjonen går om hvordan finansmarkedet f x kan bidra til å stoppe avskogingen i Amazonas.

Byggenæringen vil bruke mer trematerialer i alle bygg og basere strøm på solcellepanel.

Mye engasjement genereres og mange kreative muligheter vil bli prøvd ut og eventuelt satt i system.

Min oppfatning av fotavtrykk

Slik jeg oppfatter fotavtrykk er det sporene etter nattens besøk av hjort og rådyr i hagen rundt huset. Dype avtegninger av små klover i det dype gresset.  Kan det være bærekraftig, mon tro?

Eller den oppgåtte stien fra valnøttreet og bort til skogen. Ekornene høster i treet, så styrter de av sted med sin fangst over bakken for å lagre mat til vinteren. Frem og tilbake, frem og tilbake, fire fem stykker med alle sine små føtter, i et forrykende tempo, opp og ned i det svære tuntreet, over plenen og inn i skogen bortenfor. Under ekornlatter og ekornskravling, hver dag. Et herlig skuespill som setter godt synlige spor, ekornenes fotavtrykk.

På den andre siden av huset er et annet tydelig fotavtrykk i bakken, en ca 1 cm bred og 0,5 cm dyp sti, rett som en snor, tvers over den lille plenen. Maur som har noe for seg, vet ikke hva, men de løper der med bittesmå føtter, frem og tilbake, hele tiden. Maurens E 18. Den krever areal, er livsviktig nødvendig for maurene. Muligens et ledd i noe større som vi ikke ser?

Fra Oslo og sørover går en annen E 18. Et menneskeskapt fotavtrykk. Betegnet som avgjørende viktig for oss bilkjørere. For vi må fort frem, alltid fortere og fortere. Tryggere og tryggere. Viktig når hastigheten øker.

For hver meter bygget E 18 vei, raseres vanvittig store arealer urørt natur, dyrket mark og godt fungerende turområder. Fauna og flora jages eller elimineres i brede felt på begge sider av veien og i forbindelse med tilførselsveier i alle retninger.  Er dette bærekraftig? Er disse våre fotavtrykk strengt tatt nødvendige? Er det klokt?

Konklusjon? Ingen konklusjon. Lurer bare på hvordan vi forvalter vår klode og jordens ressurser.

Av: Bibbi Bøhn, Aure

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse