Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
24 april 2021 10:40
Del på Facebook
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide med Tysklands utenriksminster Heiko Maas Berlin 3.9.2018 Foto: Kari Eken Wollebæk, UD
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide med Tysklands utenriksminster Heiko Maas Berlin 3.9.2018 Foto: Kari Eken Wollebæk, UD
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hva er det som er så viktig med Tyskland at det må en egen strategi til akkurat overfor denne nasjonen?

Jeg ville trodd at EU-strategi ville vært det naturlige? Spesielt undrende stiller jeg meg til punktet som beskriver samarbeid med Tyskland om forvaltning av "havressursane".

Å fremje ei berekraftig forvalting av havressursane som grunnlag for ein styrkt havøkonomi gjennom dialog og samarbeid med Tyskland

Tyskland råder meg bekjent over knappe naturressurser i de to kyststripene landet har mot mot Nordsjøen og Østersjøen,  mens Norge er en av klodens største havnasjoner og råder over enorme ressurser.

Hva legger regjeringen i utrykket havressursane? Er det havvind de først og fremst tenker på i forbindelse med Norges kraftpolitikk? Er dette blitt et eget punkt i en strategi rettet mot et bestemt land som ikke har tilstrekkelig med havområder til å dekke sitt energibehov ?

Nasjoner som England, Island, Danmark og Russland derimot,  er naturlige stater for dialog om forvaltning av havet og ressursene.

Til opplysning fanger Norge årlig 2.5 millioner tonn villfisk, er en av klodens mektigste havnasjoner og og er en betydelig aktør i forhold til klodens matforsyning.

Kjører vår regjering en bevisst politikk hvor Tyskland overtar mer og mer kontroll over Norge, på linje med hva de har gjort innen vindkraft, småkraftverk, skogsdrift og en rekke andre ting som gjør Norge til en rik nasjon?

Det er betimelig å spørre.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse