Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 november 2022 12:15
Del på Facebook
Laks i merder. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Laks i merder. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppdrettsselskapet Lerøy har sendt ut permitteringsvarsel til 339 ansatte innen bearbeiding av fisk i Norge.

I en pressemelding skriver selskapet at 158 ansatte permitteres ved anlegget på Skjervøy, 125 ansatte permitteres ved to anlegg på Hitra, mens 56 ansatte permitteres fra anlegget på Osterøy.

Annonse
Annonse

– Dette er først og fremst en helt forferdelig situasjon for våre dyktige medarbeidere som permitteres og deres familier, men også for alle oss andre i Lerøy. Permitteringene vil dessverre også ramme våre leverandører og kunder, skriver konsernsjef Henning Beltestad i Lerøy Seafood Group ASA i en pressemelding.

Mener regjeringen har skylda

Han legger skylden på regjeringen og forslaget om grunnrenteskatt på laks.

– Selv om vi har jobbet intenst i over en måned for å få på plass kontrakter med våre kunder, så har vi ikke lykkes med det. For å bearbeide laksen må vi ha langtidskontrakter, og dette markedet er nesten helt borte etter regjeringens forslag om tredobling av skatten og modellen de bruker. Hvis vi ikke har kunder til våre bearbeidede produkter, kan vi heller ikke produsere dem, sier Beltestad.

Får støtte fra NHO

NHO-sjef Ole Erik Almlid stiller seg bak Lerøy-sjefens oppfordring til regjeringen.

– Dette er svært triste nyheter. Ikke minst for Lerøy og deres ansatte, men også for hele bransjen. Grunnrenteskatten kom på toppen av allerede betydelige skatteutgifter, og jeg har hele tiden sagt jeg er bekymret for konsekvensene, sier han i en melding til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han sier han håper dagens nyhet fra Lerøy også gjør inntrykk på regjeringen, og at de utsetter innføringen og gjennomfører en skikkelig konsekvensutredning av forslaget før det sendes til Stortinget.

– Norske private eiere og vanlige folks arbeidsplasser er grunnstammen i norsk næringsliv, og livsgrunnlaget for mange kystsamfunn, sier Almlid til NTB.

– Stikk i strid med fagre løfter

Hitra-ordfører Ole Laurits Haugen (Ap) ber også regjeringen om å ta grep.

– Nå må Jonas, Trygve og de mange som har heiet på det de mener er en fortreffelig modell for rettferdighet, nemlig statlig grunnrentebeskatning basert på en såkalt normpris, forstå alvoret, sier Haugen til VG.

Han kaller permitteringene en «svært, svært beklagelig effekt» av den nye skatten.

– Det er stikk i strid med alle fagre løfter og uttalte målsettinger om å satse på økt innenlands bearbeiding, og dermed skape mer sysselsetting og innlands verdiskaping, sier ordføreren.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse