Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
29 november 2022 06:51
Del på Facebook
Oslo 20220214. Appen til Dagbladet, Finn.no, TV 2 Play, Nettavisen, NRK og NRK Radio.Foto: Lise Åserud / NTB
Oslo 20220214. Appen til Dagbladet, Finn.no, TV 2 Play, Nettavisen, NRK og NRK Radio.Foto: Lise Åserud / NTB

Norske medieselskap dro inn 2,2 milliarder kroner i økte inntekter i fjor. Avisene hadde ett av sine beste år på det siste tiåret.

Samlet økte inntektene med 8,6 prosent fra året i forveien. 2021 ble dermed et rekordår for mediene, viser en rapport fra Medietilsynet. Men nå ligger det an til tøffere tider.

– Utviklingen tyder på at 2022 blir et svakere år, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Reklamekronene kom tilbake

Etter å ha slitt i en krevende periode det første pandemi-året, klarte mediene å hente inn mye av det tapte. Inntektene var faktisk 1,1 milliarder kroner høyere enn i 2019, året før pandemien brøt ut.

– For avisene ble fjoråret ett av de mest lønnsomme det siste tiåret. Dette skyldes økte inntekter, både fra abonnement og løssalg, og en kontrollert kostnadsvekst, sier Velsand.

Også kommersiell radio og TV tjente mer og styrket lønnsomheten.

Medienes totale omsetning var på 28 milliarder kroner i fjor, opp fra knapt 26 milliarder året før. Til sammen kom driftsresultatet på 1,8 milliarder kroner, en økning på 14,6 prosent.

annonse

Brukerinntekter viktigere for TV

Etter at avisenes annonseinntekter hadde falt jevnt og trutt i fem år, gikk det oppover igjen i 2021. Økningen i annonseinntekter var på nesten 15 prosent. Sist avisenes inntekter økte like raskt, var før finanskrisen i 2008.

Både TV og radio hadde høyere reklameinntekter i fjor enn året før – en økning på henholdsvis 6 og 20 prosent. En viktig årsak var at selskapene klarte å hente tilbake inntekter etter pandemien, ifølge rapporten.

Samtidig blir brukerinntektene stadig viktigere for økonomien til de kommersielle TV-selskapene. Nå står dette for rundt 60 prosent av driftsinntektene.

Tror reklamemarkedet vil falle

Men de gode tidene er i ferd med å snu. Krigen i Ukraina, høye rekordhøye energi- og papirpriser og problemer i den globale varelogistikken spiller inn også for mediebransjen. Medienes økonomi påvirkes dessuten av prisstigning og renteheving her hjemme. Bransjen selv har varslet at de går krevende tider i møte.

– Det gjelder kanskje særlig medier som i hovedsak finansieres av reklameinntekter. Fordi reklameinntektene er konjunktursensitive, er det en betydelig risiko for at det norske reklamemarkedet faller i tiden som kommer, sier Velsand.

– Over 9 milliarder kroner til Facebook og Google

Totalt ble det brukt nesten 15,6 milliarder kroner på annonsering på internett i fjor. Av dette gikk om lag 2,4 milliarder kroner til avisene.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) anslår at Facebook og Google hentet 9,1 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet i 2021. Det er 2 milliarder kroner mer enn MBLs anslag for 2020.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte