Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 mars 2018 21:59
Del på Facebook
Soloppvarmede skiløyper som møter frosne skyggepartier gir skiløpere utfordringer som kan ende med knall og fall, beinbrudd og forstuinger, advarer Røde Kors. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Soloppvarmede skiløyper som møter frosne skyggepartier gir skiløpere utfordringer som kan ende med knall og fall, beinbrudd og forstuinger, advarer Røde Kors. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det vekslende påskeskiføret i fjellet øker faren for beinbrudd, advarer Røde Kors.

Det fine været gir vanskelig føre når det veksler mellom plussgrader i solen og minusgrader i skyggen.

– Skigåere kan møte hard snø på grensen til is i skyggen, og slush der sola har varmet opp snøen. Dette kan gjøre skiturene utfordrende, forteller Kjersti Løvik som er landsrådsleder Hjelpekorps.

Over halvparten av de registrerte skadene hittil i påsken er brudd og forstuinger.

– Disse skadene gjenspeiler snøforholdene denne påska, mye snø, kaldt om natten og sol på dagen gir et steinhardt underlag, og da er det fort gjort å skade seg, advarer Løvik i en pressemelding fra Røde Kors.

Høyere utfart
Hordaland, Oppland og Telemark ligger øverst på listen når det gjelder antall skader i påsken.

Røde Kors Hjelpekorps i Nord-Trøndelag, Hedmark og Oppland melder om høyere utfart enn normalt så tidlig i påsken. I fjor påske hadde Oppland registrert 39 henteoppdrag, mens hittil i år er tallet allerede rundt 30.

– Det er kjempestor utfart, og det er høyt tempo hos oss. I dag hadde vi for eksempel åtte oppdrag på to timer, forteller Daniel Lien fra informasjonssentralen i Oppland.

Frykter snøskred
Sten Johansen i Nord-Trøndelag hjelpekorps bekrefter at det er høyere utfart i området, og derfor flere oppdrag. Hans største bekymring er snøskredene.

– I dag har det gått flere skred i områder det ikke vanligvis pleier å gå skred, så vi har gått ut med informasjon om dette og ber folk passe på hvor de legger ut på tur, sier Johansen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse