Lokale forhold løses med lokale veger. Å løse bo- og arbeidsmarked, «bypakker» og fastlandsforbindelser med stamvegen er skivebom. Lokale veger er like viktig som stamvegen, men de har en helt annen funksjon. Å løse ulike lokale utfordringer med en stamveg hit og dit er en håpløs tanke.
I Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen, Hafast og Hamsundsambandet gode eksempler på veger som vil ha stor og god innvirkning på bo- og arbeidsmarkedet. På ytre søre kan det samme sies om Rovdefjordsambandet som vil erstatte ferge mellom Årvik og Koppernes.
For Molde vil fastlandsforbindelse for tidligere Midsund kommune og øya Gossen hvor flertallet i Aukra bor, samt fast forbindelse mot Åndalsnes være eksempel. Førstnevnte forbindelse vil bestå forbindelse mellom øyene Otrøya og Gossen over Kjerringsundet, samt forbindelse til fastlandet fra en av øyene. Mot Åndalsnes er det fergestrekningen Sølsnes–Åfarnes som kan erstattes.
På Nordmøre er i første rekke Halsafjorden utfordringen. Kryssingen i ytre del som erstatning for fergestrekningen Halsa–Kanestraum er viktigst, men fergeerstatning mellom Sunndalsøra og Surnadal, Rykkjem–Kvanne over Stangvikfjorden, er også viktig med tanke på bo- og arbeidsmarkedet. I ytre nordre del går utfordringen mot Tustna/Aure og Smøla.
«Bypakkene» (byutviklingsplaner) er knyttet til Ålesund, Molde og Kristiansund i vårt fylke. Fellestrekket for bo- og arbeidsmarked og de fleste fastlandsforbindelser har et relativt lokalt preg – hvilket selvsagt også gjelder byutviklingsplanene. Lokale vegforhold må tilpasses de lokale forholdene, og med fremtidsperspektiv – morgendagens behov.
De langt mer grovkornede vegsystemene som skal binde regioner og landsdeler sammen – stamvegene, har en helt annen funksjon. Stammen på et tre er god illustrasjon, og det er her det brister for eksempelvis Møreaksen. Ideen er kreativ, men det er misbruk av stamvegen E39 at den skal fange opp ulike lokale ønsker på samme vis som bygdevegene i gamle dager.
Stamveger skal ikke gå gjennom byer og tettsted. Den tabben har Steinkjer, Mo i Rana og flere andre steder gjort. De angrer bittert, og det er meningsløst å supplere denne tabbelisten. En stamveg hit og dit er en håpløs tanke, og like håpløse er forsøkene på å skjule overfor sentrale politikere og maktpersoner at det faktisk finnes et glimrende alternativ over Romsdalsfjorden – Romsdalsaksen. Det siver nok ut – at den finnes.