Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
05 september 2020 16:49
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lokale forhold løses med lokale veger. Å løse bo- og arbeidsmarked, «bypakker» og fastlandsforbindelser med stamvegen er skivebom. Lokale veger er like viktig som stamvegen, men de har en helt annen funksjon. Å løse ulike lokale utfordringer med en stamveg hit og dit er en håpløs tanke.

I Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen, Hafast og Hamsundsambandet gode eksempler på veger som vil ha stor og god innvirkning på bo- og arbeidsmarkedet. På ytre søre kan det samme sies om Rovdefjordsambandet som vil erstatte ferge mellom Årvik og Koppernes.

For Molde vil fastlandsforbindelse for tidligere Midsund kommune og øya Gossen hvor flertallet i Aukra bor, samt fast forbindelse mot Åndalsnes være eksempel. Førstnevnte forbindelse vil bestå forbindelse mellom øyene Otrøya og Gossen over Kjerringsundet, samt forbindelse til fastlandet fra en av øyene. Mot Åndalsnes er det fergestrekningen Sølsnes–Åfarnes som kan erstattes.

På Nordmøre er i første rekke Halsafjorden utfordringen. Kryssingen i ytre del som erstatning for fergestrekningen Halsa–Kanestraum er viktigst, men fergeerstatning mellom Sunndalsøra og Surnadal, Rykkjem–Kvanne over Stangvikfjorden, er også viktig med tanke på bo- og arbeidsmarkedet. I ytre nordre del går utfordringen mot Tustna/Aure og Smøla.

«Bypakkene» (byutviklingsplaner) er knyttet til Ålesund, Molde og Kristiansund i vårt fylke. Fellestrekket for bo- og arbeidsmarked og de fleste fastlandsforbindelser har et relativt lokalt preg – hvilket selvsagt også gjelder byutviklingsplanene. Lokale vegforhold må tilpasses de lokale forholdene, og med fremtidsperspektiv – morgendagens behov.

De langt mer grovkornede vegsystemene som skal binde regioner og landsdeler sammen – stamvegene, har en helt annen funksjon. Stammen på et tre er god illustrasjon, og det er her det brister for eksempelvis Møreaksen. Ideen er kreativ, men det er misbruk av stamvegen E39 at den skal fange opp ulike lokale ønsker på samme vis som bygdevegene i gamle dager.

Stamveger skal ikke gå gjennom byer og tettsted. Den tabben har Steinkjer, Mo i Rana og flere andre steder gjort. De angrer bittert, og det er meningsløst å supplere denne tabbelisten. En stamveg hit og dit er en håpløs tanke, og like håpløse er forsøkene på å skjule overfor sentrale politikere og maktpersoner at det faktisk finnes et glimrende alternativ over Romsdalsfjorden – Romsdalsaksen. Det siver nok ut – at den finnes.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse