Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
05 september 2020 16:49
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lokale forhold løses med lokale veger. Å løse bo- og arbeidsmarked, «bypakker» og fastlandsforbindelser med stamvegen er skivebom. Lokale veger er like viktig som stamvegen, men de har en helt annen funksjon. Å løse ulike lokale utfordringer med en stamveg hit og dit er en håpløs tanke.

I Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen, Hafast og Hamsundsambandet gode eksempler på veger som vil ha stor og god innvirkning på bo- og arbeidsmarkedet. På ytre søre kan det samme sies om Rovdefjordsambandet som vil erstatte ferge mellom Årvik og Koppernes.

For Molde vil fastlandsforbindelse for tidligere Midsund kommune og øya Gossen hvor flertallet i Aukra bor, samt fast forbindelse mot Åndalsnes være eksempel. Førstnevnte forbindelse vil bestå forbindelse mellom øyene Otrøya og Gossen over Kjerringsundet, samt forbindelse til fastlandet fra en av øyene. Mot Åndalsnes er det fergestrekningen Sølsnes–Åfarnes som kan erstattes.

På Nordmøre er i første rekke Halsafjorden utfordringen. Kryssingen i ytre del som erstatning for fergestrekningen Halsa–Kanestraum er viktigst, men fergeerstatning mellom Sunndalsøra og Surnadal, Rykkjem–Kvanne over Stangvikfjorden, er også viktig med tanke på bo- og arbeidsmarkedet. I ytre nordre del går utfordringen mot Tustna/Aure og Smøla.

«Bypakkene» (byutviklingsplaner) er knyttet til Ålesund, Molde og Kristiansund i vårt fylke. Fellestrekket for bo- og arbeidsmarked og de fleste fastlandsforbindelser har et relativt lokalt preg – hvilket selvsagt også gjelder byutviklingsplanene. Lokale vegforhold må tilpasses de lokale forholdene, og med fremtidsperspektiv – morgendagens behov.

De langt mer grovkornede vegsystemene som skal binde regioner og landsdeler sammen – stamvegene, har en helt annen funksjon. Stammen på et tre er god illustrasjon, og det er her det brister for eksempelvis Møreaksen. Ideen er kreativ, men det er misbruk av stamvegen E39 at den skal fange opp ulike lokale ønsker på samme vis som bygdevegene i gamle dager.

Stamveger skal ikke gå gjennom byer og tettsted. Den tabben har Steinkjer, Mo i Rana og flere andre steder gjort. De angrer bittert, og det er meningsløst å supplere denne tabbelisten. En stamveg hit og dit er en håpløs tanke, og like håpløse er forsøkene på å skjule overfor sentrale politikere og maktpersoner at det faktisk finnes et glimrende alternativ over Romsdalsfjorden – Romsdalsaksen. Det siver nok ut – at den finnes.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse